Tyrkiets Grand Prix blev en ny skuffelse for Kevin Magnussen. Midt i løbet, da danskeren var i nærheden af VM-point, kiksede Haas-mekanikerne et pit-stop, og så var eftermiddagen ødelagt.

Det er længe siden Haas F1 Team opgav både VF20-modellen og 2020-sæsonen – det skete vel ret beset allerede inden årets første løb. Lige siden har Magnussen og teamkammerat Romain Grosjean kæmpet en ulige kamp.

Grosjean har for nylig kaldt VF20 ’den langsomste bil i feltet’, og jeg tror han har ret. Det manglende udviklingsprogram har sendt Haas-raceren helt ned bag Williams' ellers traditionelle bundprop.

Magnussen og Grosjean har i denne sæson aldrig haft en bil, der reelt kunne køre sig ind i top-10. Når Haas-kørerne har været i nærheden af VM-point har det enten skyldtes endnu en fantastisk første omgang af Magnussen eller en alternativ strategi, der mod alle odds lykkedes.

De tre point, Haas F1 Team har skrabet sammen i år, er kommet i løb, hvor man har haft en heldig hånd med strategien – ikke fordi man for alvor har været konkurrencedygtig. Det bliver ikke bedre i sæsonens tre resterende løb, og derfor slutter Haas efter alt at dømme på niende- og næstsidstepladsen i konstruktør-VM for andet år i træk. Der er reelt større chance for at Williams sætter Haas F1 Team tilbage på 10.-pladsen, end for at Magnussen og co. overhaler Alfa Romeo på den øjeblikkelige ottendeplads.

Magnussen fortsætter som bekendt ikke hos Haas i 2021, og derfor kan jeg sagtens forstå, hvis motivationsniveauet skulle dale. Med en bil, der er chanceløs, i et team, der svigter ham og med udsigt til, at Formel 1-karrieren slutter efter finalen i Abu Dhabi 13. december, ville det kun være naturligt, hvis der blev slækket lidt på tempoet.

Alligevel er de kommende uger vigtige for Kevin Magnussen: Nu kører han for sit eftermæle i Formel 1.

Det er nu, det bliver afgjort, hvordan han bliver husket i kongeklassen, og her har man en kort, kynisk og selektiv hukommelse.

Hans debutsæson 2014 hos McLaren, hvor han debuterede med en sensationel andenplads og gennem hele året kørte lige op med sin erfarne teamkammerat, eksverdensmester Jenson Button, var absolut OK.

Han kørte som forventet fra rookie-teamkammeraten Jolyon Palmer i den enlige Renault-sæson i 2016, så også her får han et flueben.

Men det er de fire år med Romain Grosjean i den anden side af Haas-garagen, der vil definere Magnussens eftermæle i Formel 1.

Kort fortalt: Han fik som den nye mand i teamet bank af Grosjean i 2017, men slog ham stort i både 2018 og 19.

Men hvad med 2020, som den korte Formel 1-hukommelse vil fokusere på i årene fremover?

Lige nu har Grosjean dobbelt så mange VM-point som Magnussen (i en skod-racer som Haas VF20 vil det sige to mod et…). I den interne kvalifikationsduel fik Magnussen i Tyrkiet udlignet til 7 – 7.

Lige nu vil Magnussen blive husket som en Formel 1-kører, der ’kun’ kørte lige op med Grosjean. Det er ikke et optimalt eftermæle at få i Formel 1, og derfor skal han oppe sig i de tre sidste løb.

Han skal understrege, at det er urimeligt, at han ryger ud af Formel 1. At han fortjener en ny chance, hvis miraklet skulle ske. Og at han som minimum fortjener en god plads i en af klasserne under Formel 1.

Og det kræver, at han slår Grosjean.