KOMMENTAR

Den første testdag op til Formel 1-sæsonen 2018 er slut her i Barcelona. Det er stadig alt for tidligt at komme med en tilbundsgående analyse af styrkeforholdet, men der er ingen tvivl om, at Mercedes, Ferrari og Red Bull igen vil ligge i front.

Jeg tror, de resterende syv teams vil ligge i en tæt klump, hvor dagsformen på de enkelte baner bliver afgørende. Der er altså ikke længere et midterfelt og et par bundhold – alle bag top-3 er nu midterfelt (eller bundhold, om man vil). Renault og McLaren vil sandsynligvis oftest være bedst i dette midterfelt, men det vil veksle fra weekend til weekend.

Den nye VF18 ligner umiddelbart endnu en fornuftig Haas-model. Kevin Magnussen havde mandag aften endnu sine første omgange i bilen til gode, men Romain Grosjean var glad – ifølge kilder i teamet faktisk ’begejstret’ - for den nye bil.

Vis mere

Kevin Magnussen modtog naturligvis sin teamkammerats positive vurdering af VF18 med glæde. Men han fortalte mig samtidig, at Grosjeans oplevelse ikke nødvendigvis udelukkende hang sammen med bilen.

»Hele banen er ny-asfalteret,« fortalte han mig.

»Og måske er det først og fremmest den nye asfalt, der giver det gode indtryk. Hvis alle de andre teams har samme opfattelse af deres nye biler, ændrer det jo ikke rigtig noget.«

Klik i grafikken herunder og se alle de nye features i Magnussens VF 18-racer

I alle tilfælde har både Kevin Magnussen og Haas-teamet store ambitioner for 2018. Team-ejer Gene Haas siger, at VF18, der er bygget op omkring Ferrari-teknik, skal komme indenfor 0,5 sekund af omgangstiderne fra italienernes egne biler.

Gene Haas er på mange måder en no-nonsense, realistisk mand, men her er jeg bange for, at han tager fejl. Sidste år var Haas-racerne i meget runde tal i gennemsnit omkring halvandet sekund efter de røde biler fra Maranello, og jeg ser desværre ingen grund til, at de kommer tættere på i år.

Jo – Haas-teamet er blevet større og har fået mere erfaring, og det vil utvivlsomt give positive udslag på stopuret, men Ferrari har jo heller ikke stået stille: Efter det bitre 2017-nederlag til Mercedes har de øget på alle parametre, så mit bud er, at Haas´ afstand til Ferrari kun bliver større.

Det er simpelt hen ingen logik i at Haas – med fire-fem gange mindre ressourcer end Ferrari og en bil, der i en vis grad bygger på italienernes 2017-ideer – skulle kunne udvikle hurtigere end teamet med feltets største budget.

Kevin Magnussen får efter planen sine første omgange i Haas VF18 tirsdag, hvor vejrudsigten for Barcelona om omegn truer med temperaturer omkring frysepunktet. Da jeg talte med ham mandag, var han ikke sikker på, at man overhovedet kunne køre under disse forhold, men jeg glæder mig til han endelig kommer på banen.

Er Haas VF18 lovende på grund af ny asfalt eller er der tale om reelle fremskridt? Kevin Magnussen kommer med (en del af) svaret.

 

 

Se også