Sagt på den pæne måde var Haas F1 Team´s 2019-model VF19 en temperamentsfuld racerbil.

Når alt fungerede – bane, temperatur, aerodynamik, dæk og køreren bag rattet – var den vildt hurtig, og så bankede den på til den eksklusive klub med de tre tophold Mercedes, Ferrari og Red Bull.

For et år siden var Kevin Magnussen femte-hurtigst ved kvalifikationen til Østrigs Grand Prix på Red Bull Ring. I løbet kunne VF19´eren som sædvanlig ikke holde liv i dækkene, og Magnussen kom i mål på 19.- og næstsidstepladsen.

I år blev der i de to forrige weekender kørt to løb på banen, og her kvalificerede Magnussen sig på henholdsvis 16.- og 15.-pladsen.

Til gengæld fulgte han godt med i begge løb. Han var ved at kæmpe sig ind i top-10 i Østrigs Grand Prix for 14 dage siden, da overophedede bremser sendte ham af banen.

I sidste uge sluttede han på 12.-pladsen i Steiermarks Grand Prix, og uden de skader på bilen, han fik da Sebastian Vettel påkørte ham på første omgang, kunne han også her have kæmpet med om VM-pointene.

Haas' 2020-model VF20 er alt det, VF19 ikke var. Forudsigelig, stabil og i stand til at passe på dækkene. Til gengæld er den ikke særligt hurtig, når det under kvalifikationen gælder om at fyre hurtige enkelt-omgange af.

I kvalifikations-trim var Haas VF20 ved de to løb på Red Bull Ring på niveau med de to langsomste teams i feltet, Alfa Romeo og Williams.

Foto: JOE KLAMAR
Vis mere

Han kørte godt i begge løb, men udsigten til VM-point skyldtes først og fremmest, at andre biler udgik.

Hvis Ferrari-kørerne ikke var ramlet sammen i sidste weekend, og Esteban Ocons Renault ikke havde overophedet motoren, var Magnussen sluttet samme sted som han startede – på 15.-pladsen.

Der er kort sagt for langt mellem startplaceringerne, VF20 kan præstere, og VM-pointene.

Magnussen kæmper heroisk med det værktøj, han får stillet til rådighed. De gode starter redder placeringer, men medfører også en risiko. Det er derfor absolut nødvendigt, at Haas VF20 bliver bedre i kvalifikations-trim. Og det bliver den kun, hvis Ferrari får sat fart i deres 2020-motor.

Det er rystende, at de italienske motorer er gået fra at være den bedste kvalifikations-motor i feltet (seks pole positions i træk i eftersommeren 2019!) til at mangle i omegnen af 50 hestekræfter i forhold til Mercedes-motorerne. Det er en gammel Formel 1-sandhed, at man både vinder og taber med sin motorleverandør. I 2018-19 nød Haas godt af den bomstærke Ferrari-motor, men nu taber man så stort på grund af italienernes 2020-motor.

Og inden nogen spørger, så nej, man kan ikke bare gå tilbage til 2019-motoren. Den er efter en fortrolig aftale med bilsportsforbundet FIA taget ud af produktion, angiveligt fordi Ferrari-ingeniørerne i Maranello havde været lige lovligt kreative i deres fortolkning af reglementet.

I denne weekend skal Haas-kørerne i kamp på Hungaroring. Det er en bane med korte langsider, hvor rå motor-power ikke er så afgørende. Altså på papiret en bane, der passer godt til Haas og Ferrari-motoren.

For at sige det lige ud: Med den svage Ferrari-motor kan Ungarns Grand Prix blive Magnussens første og eneste chance for VM-point i 2020.