Lyt til artiklen

Yeehaw! Så lykkedes det endelig for Kevin Magnussen og Haas at ramme den helt rigtige strategi efter utallige fejlskud i sæsonen.

I cowboyland var danskeren søndag tilbage i pointene for første gang siden juli.

Max Verstappen fortsatte sin dominans trods et langsomt pitstop og tangerede rekorden for flest sejre i en sæson.

Her er B.T.s dom fra Formel 1-løbet i USA:

Det startede ikke som Kevin Magnussens fineste weekend som Formel 1-kører, da han så ud til at halte efter holdkammeraten Mick Schumacher det meste af tiden, men han gav aldrig op.

Danskerens løb blev også hindret af en dårlig start, inden to veltimede safetycars bragte ham tilbage i spillet om pointene. Halvvejs i løbet lå han nummer 11 lige efter Schumacher, som Magnussen dog ikke kunne følge med.

Men som en sand 'dæk-hvisker' kørte Magnussen fremragende i den sidste halvdel af løbet og længere end alle andre på det godt slidte sorte guld.

Iført 'stars and stripes' gamblede Kevin Magnussen med strategien til perfektion og kørte vigtige point ind på kontoen. Og så kan han passende sende et julekort til Alex Albon for at holde konkurrenterne væk.

»Hvad f***** lavede den Ferrari?! Den stoppede midt på banen!« brokkede Kevin Magnussen sig over radioen på første omgang af løbet.

Danskeren blev fuldstændigt blokeret af Ferrari-stjernen Charles Leclerc i første sving efter starten. Monegaskeren hamrede bremsen i for at undgå en langsom forankørende i den tætte trafik, og det gik ud over Magnussen, der mistede utallige positioner.

Magnussen var i forvejen ikke kommet hurtigst ud af startboksen med sine hårde dæk mod de fleste af konkurrenterne på blødere medium-dæk med mere greb i asfalten, så Leclerc gjorde kun ondt værre for danskeren.

Guanyu Zhou slog sidste søm i Magnussens ærgerlige – og usædvanlig dårlige – første omgang, da han sendte danskeren endnu en plads tilbage med et angreb senere på omgangen.

Uha, Magnussen. Det så ikke helt godt ud.

Danskeren kom alt for hurtigt ind i kaosset af røg og vragdele efter det voldsomme uheld mellem Lance Stroll og Fernando Alonso, så danskeren overhalede to konkurrenter på trods af gule advarselsflag.

Magnussen gav hurtigt de to positioner tilbage igen og slap for en straf undervejs i løbet, men han kunne godt ske at blive hevet op på dommerkontoret efter løbet til en lille alvorssnak alligevel.

Det er sådan noget, der, hvis han bliver vurderet til at have kørt uansvarligt, godt kan give et hak eller to i kørekortet.

Selvom Haas allerede havde sat den nye storsponsor Moneygrams logoer på bilerne denne weekend, skal vi næppe forvente, at den amerikanske virksomheds mange millioner kommer til at katapultere Haas frem i tabellen i denne sæsons resterende tre løb.

Den nye titelsponsor ventes at indbringe Haas mere end 200 millioner kroner årligt, så Formel 1s mindste hold i fremtiden kan operere helt op til budgetloftet. Det må naturligvis give Haas større ambitioner, og så følger et endnu større pres med.

Derfor skal Haas bruge resten af sæsonen på at give sig selv det bedst mulige udgangspunkt til næste sæson, hvor den nye store investering skal kunne ses på banen og resultaterne for Magnussen og resten af slænget.

Et par point mere på kontoen, så Haas holder sig foran AlphaTauri i mesterskabet og kampen om millioner af præmiepenge, vil være helt perfekt.

1. Max Verstappen (Red Bull)

2. Lewis Hamilton (Mercedes)

3. Charles Leclerc (Ferrari)

4. Sergio Pérez (Red Bull)

5. George Russell (Mercedes)

6. Lando Norris (McLaren)

7. Fernando Alonso (Alpine)

8. Sebastian Vettel (Aston Martin)

9. Kevin Magnussen (Haas)

10. Yuki Tsunoda (AlphaTauri)