Ifølge B.T.s oplysninger er Kevin Magnussen begyndt se på en plan B, hvis det ikke lykkes at få en ny kontrakt hos Haas i Formel 1.

Den danske racerkørers største ønske er stadig at fortsætte hos Haas i Formel 1, hvor en flerårig aftale kan komme på tale, hvis det lykkes at få en ny kontrakt med det ellers kriseramte Formel 1-hold.

Lige nu er intet på plads - hverken hos Haas eller for Kevin Magnussen andre steder end i Formel 1.

Men den 27-årige dansker er så småt begyndt at se sig om i markedet, hvis Formel 1-drømmen slukkes efter denne sæson.

Kevin Magnussen er begyndt at sondere markedet i takt med, at usikkerheden hos Haas vokser. (Photo by XPB / POOL / AFP)
Kevin Magnussen er begyndt at sondere markedet i takt med, at usikkerheden hos Haas vokser. (Photo by XPB / POOL / AFP) Foto: XPB
Vis mere

Hvad den egentlige plan B konkret består at, vides ikke, men der skulle ifølge B.T.s oplysninger være sonderinger.

Belært af tidligere skulle det også være underligt, hvis Kevin Magnussen ikke var på forkant med situationen, hvis hans Formel 1-sæde blev givet væk til en anden.

Det skete, da han efter sin debutsæson i 2014 blev degraderet til reserve hos McLaren. Her havde han og daværende manager Dorte Riis Madsen ikke en nødplan klar.

Ryger Kevin Magnussen ud af Formel 1, findes der flere åbenlyse veje at gå, hvor karrieren kan blomstre op på ny.

Da Kevin Magnussen i 2015 blev sat på sidelinjen, opstod der hurtigt en varm linje til USA og landets eget svar på Formel 1 - Indycar.

Her var der forhandlinger mellem Dorte Riis Madsen og to store spillere i Indycar-serien.

Det ene team, der var interesserede i Kevin Magnussen, er Andretti Autosport, der havde flere biler kørende i Indycar-serien.

Det har teamet stadig, og her kunne det være en mulighed at genoptage den varme linje til teamet, som også har en bil med i Formula E-klassen.

Hvorvidt Formula E er interessant for Kevin Magnussen, kommer formentlig an på, hvor mange tilbud han ellers står med, hvis Haas siger stop.

I 2015 var der også kontakt til den legendariske amerikanske racerkører Bobby Rahal, som ejer sit ejet Indycar-team.

I øjeblikket har Rahal to biler med i Indycar og her ved de i hvert fald udmærket, hvem danske Kevin Magnussen er, for interesseren mellem amerikaneren og den danske lejr var i 2015 gengældt.

Et langskud kunne også være internt hos Haas, hvor teamejer Gene Haas har et anderledes succesrigt Nascar-team kørende.

Teamejer Gene Haas skulle efter sine godt kunne lide Kevin Magnussens kompromisløse stil i raceren, og på den baggrund passer danskeren godt til de aggressive Nascar-biler og generelt hårde kørsel i serien, der nyder stor popularitet i USA.

Kevin Magnussen har aldrig gjort sig i sportsvogne, men han testede i 2015 Porsches Le Mans-vindende LMP1-racer med fin succes.

Siden har Porsche droslet meget ned på sportsvognene og har kun biler kørende i GT-serierne, hvor blandt andre Kevin Magnussens ven, Michael Christensen, er en mangeårig og skattet fabrikskører hos tyskerne.

Den nye hypercar-serie, som snart introduceres, og skal køre Le Mans, kan måske få Porsce til at investere flere penge i motorsporten og måske hente nye kørere ind. Det kan være Magnussens chance.

Derudover har Kevin Magnussen tidligere flirtet lidt med Mercedes og den tyske DTM-serie, og det kunne også være en mulighed for danskeren.

Til sidst har et mindre Le Mans-projekt med Kevin Magnussens far, Jan Magnussen, også rumsteret gennem flere år, og det kan komme i stand, hvis de begge er ledige og har frihed i kalenderen.

B.T. har forsøgt at få en kommentar fra Kevin Magnussen, men danskeren er ikke vendt tilbage.

B.T. har derudover forhørt sig hos Haas om teamets beslutning i forhold til Kevin Magnussens fremtid.

Her svarer pressechef Stuart Morrison følgende:

»Der er ikke sat en deadline (for kørerne, red.). Når teamet er klar til at træffe en beslutning om kørerne, melder vi det ud offentligt. Der vil ikke blive kommenteret på spekulatoner af nogen art.«