2019 er en afgørende sæson for Haas-kørerne Kevin Magnussen og Romain Grosjean. Hvis de vil videre til et topteam, skal de begge skabe nyt momentum i deres karriere.

Det er urealistisk at tro på, der opstår to ledige sæder hos topholdene, og derfor er der i bedste fald kun en af dem, der kommer videre. Og det bliver ham, der har mest momentum.

Derfor er det så vigtigt, at Magnussen i disse uger er hurtigste Haas-kører – det giver ham det momentum, Grosjean mangler.

Nøgternt vurderet har Grosjeans Formel 1-karriere længe stået i stampe. Da han i 2011 vandt GP2-serien og de følgende to år var på Formel 1-podiet i alt ni gange, lignede et sæde i et topteam kun et spørgsmål om tid.

Foto: MAXIM SHEMETOV
Vis mere

Men så blev hans Lotus-team ramt af økonomiske problemer, og da han i 2016 skiftede til Haas, var det realistisk set starten på slutningen for drømmen om et topteam.

Den snart 33-årige franskmand finder næppe et bedre team end Haas. 2019 er hans fjerde sæson hos amerikanerne, og hvis han skal videre til et topteam (eller bare fortsætte i Formel 1) forudsætter det, at han slår den syv år yngre Kevin Magnussen.

Danskerens Formel 1-karriere er også i fare for at miste det momentum, der er nødvendigt for at komme videre til et decideret tophold. Magnussen har faktisk to gange haft så meget momentum i sin Formel 1-karriere, at det var realistisk at drømme om et avancement.

I dagene efter drømme-debuten og andenpladsen i Australiens Grand Prix 2014 var han en af de hotteste F1-rookies i mange år. Hans daværende management troede, at fremtiden var sikret hos McLaren, men det viste sig hurtigt, at hverken McLaren-bilen eller -kontrakten reelt var ret meget værd.

Foto: SRDJAN SUKI
Vis mere

Sidste forår fik Magnussen med en række brillante løb sparket nyt håb i drømmene om et sæde i et topteam, men da resultaterne i efteråret ikke var tilsvarende stærke, blev en ny toårig Haas-aftale den naturlige løsning.

I modsætning til Grosjean tror jeg Magnussen stadig har chancen for at komme videre til et topteam. Hvis han gennem hele 2019 leverer på samme niveau som i foråret 2018 (og dermed sætter Grosjean på plads), vil han igen have det momentum, der kan sikre ham et avancement fra Haas.

Han vil i givet fald have en noget nær optimal cocktail af resultater, erfaring og alder.

Men det er ikke nødvendigvis nok. For hvor er der ledige pladser? Op til denne sæson skiftede Ferrari og Red Bull begge deres ældste kører ud med henholdsvis Charles Leclerc (21 år) og Pierre Gasly (23). Næste år tror jeg Esteban Ocon (22) kommer ind i Mercedes-teamet, så der skal ske uforudsete ting, inden der kommer et ledigt topsæde.

Foto: MAXIM SHEMETOV
Vis mere

For en Formel 1-kører er alle sæsoner afgørende. Hvis man ikke leverer, mister man momentum. Hvis man mister momentum, risikerer man at gå i stå. Og hvis man først er gået i stå, ryger man før eller siden ud af feltet.

Med 20 sæder og mindst dobbelt så mange bejlere er det verdens hurtigste og mest ubarmhjertige stoledans.

Derfor er 2019 vigtigere for Grosjean og Magnussen end de fleste andre sæsoner.

For det ligner sidste (Grosjean) eller i bedste fald næstsidste (Magnussen) udkald, hvis drømmene om et sæde i et topteam og grandprix-sejre skal gå i opfyldelse.