Autodromo Hermanos Rodriguez midt i Mexico City har altid været 'hade-banen' for Haas.

For det er som regel her, de leverer årets dårligste præstation. Teamets design-koncept passer bare dårligt til den specielle bane, der ligger i 2200 meters højde. Her er luften markant 'tyndere' end ved havets overflade og giver derfor mindre downforce.

Manglende downforce er i forvejen et af hovedproblemerne med teamets VF19-model, og det har negativ indflydelse på et andet af VF-19's svage punkter.

Lav downforce gøre det svært at få dækkene op på den optimale arbejdstemperatur, og dette problem forværres kun af den glatte asfalt, der altid har været et kendetegn ved autodromen i Mexico City.

Endelig belaster banen bremserne voldsomt. Ifølge Haas' egne oplysninger er bremserne aktiveret på 21 procent af en omgang, og det betyder, det er svært at køle skiverne ned (der under hårde nedbremsninger opnår en temperatur på over 1000 grader).

For at køle bremserne er det nødvendigt at øge luftindtagene, og det reducerer downforce yderligere.

Som udgangspunkt er der altså lagt op til en svær weekend for Magnussen og co. i Mexico. Det bliver Kevin Magnussens fjerde mexicanske grandprix. På trods af at hans Haas VF17 ikke var konkurrencedygtig under kvalifikationen, leverede han i 2017 et af sine hidtil bedste Formel 1-løb.

Han kvalificerede sig sammen med teamkammerat Romain Grosjean bagest i feltet, startede fra 14.-pladsen og vandt et par placeringer med en af sine sædvanlige gode starter.

Foto: ISSEI KATO
Vis mere

Resten af eftermiddagen holdt han effektivt liv i sine dæk, og han kom i mål på en nærmest sensationel ottendeplads efter at have holdt verdensmestrene Lewis Hamilton og Fernando Alonso bag sig på de sidste omgange.

Der skal et lignende mirakel til, hvis Magnussen skal score point i Mexico i weekenden. Umiddelbart ligner det som nævnt en ny frustrerende weekend for Haas, der efter sommerferien kun har scoret point én gang (Magnussens niendeplads i Rusland).

Det efterlader dem på niende- og næstsidstepladsen i konstruktør-VM, men ottendepladsen, der i øjeblikket besættes af Alfa Romeo med 35 point, er stadig inden for rækkevidde.

Men så bliver det heller ikke bedre, for på syvendepladsen har Racing Point 26 point flere end Haas, og det kan Magnussen og co. ikke indhente i de fire løb, der resterer i Formel 1-VM 2019.

I en så dårlig sæson, som Haas har haft i 2019, bliver den indbyrdes kamp mellem kørerne endnu vigtigere end ellers. Bortset fra sporadiske lyspunkter har ingen af Haas-kørerne kunnet vise sig frem i år, og derfor skal den indbyrdes kamp i det mindste vindes.

Med hensyn til VM-point har Magnussen med 20 point mod Grosjeans otte et solidt forspring. I kvalifikations-duellen, der afslører kørernes rå hurtighed over en enkelt omgang, er stillingen lige nu 10-7 til danskeren.

Jeg troede, Magnussen var på vej til at sikre sig den samlede sejr allerede i Japan, men da han blæste af banen under den første kvalifikation, mistede han alle chancer.

Han har chancen igen i Mexico. Hvis Magnussen er hurtigere end Grosjean i kvalifikationen, taber franskmanden for første gang siden 2013 en samlet kvalifikationsduel. Så har Kevin Magnussen da fået lidt ud af 2019.