Kevin Magnussens overhaling af teamkammerat Romain Grosjean på 52. omgang af Spaniens Grand Prix var kontroversiel.

Grosjean var rasende, teamchef Steiner indkaldte kørerne til møde, og teamejer Gene Haas snakkede om, at det var en stor chance at tage.

Det var da også en fræk og aggressiv overhaling. Den kom, da feltet blev sluppet løs efter en safetycar-periode. Magnussen havde holdt varme i sine dæk bedre end Grosjean og angreb i første sving.

Franskmanden blev forståeligt nok overrasket og forsvarede sig for sent. I hvert fald for sent mod en kører som Magnussen, der ikke giver sig, når han er oppe på siden af en konkurrent. De to biler ramte hinanden ganske let, Grosjean måtte en tur uden for banen, og Magnussen var kørt med syvendepladsen.

Det var en forrygende flot manøvre. Én af dem, der er for få af i moderne Formel 1. Den var sportsligt korrekt, den var spektakulær, den livede op i et ellers kedeligt løb. Der var faktisk kun en ting i vejen med den overhaling: Den blev sat ind mod en holdkammerat.

Hvis Magnussen havde overhalet enhver anden af de 18 kørere i feltet på samme måde, var han blevet fejret som en helt. Nu skete det så i stedet mod Grosjean, og så blev der ballade.

For den var som sagt fræk og aggressiv, overhalingen af Grosjean. Som Gene Haas sagde til mig efter løbet: 'Den kunne have sendt begge biler ud af løbet'.

Og den kostede teamet tre kostbare VM-point. Hvis Haas-kørerne var sluttet på syvende- og ottepladsen, havde de tilsammen fået 10 point. Nu blev Magnussens overhaling starten på en nedtur for franskmanden, der sluttede som nummer 10.

Men Magnussen skal ikke have skylden for de tabte point. Hvis Grosjean bare havde accepteret, at han var blevet overhalet af sin skarpere teamkammerat, var resultatet også blevet en syvende- og en ottendeplads – bare i 'omvendt' rækkefølge.

Nu forsøgte den frustrerede franskmand et par modangreb, der endte med at koste ham to placeringer. Så spørgsmålet er nu, om overhalingen var i orden – mellem teamkammerater?

Jeg er ikke i tvivl: Selvfølgelig var den det. Magnussen så en mulighed, udnyttede den og var i sekunderne efter safetycar-perioden faktisk så hurtig, at han kortvarigt også truede Pierre Gasly i Red Bull.

Begge Haas-biler 'overlevede' overhalingen, og jeg synes, de begge var ansvarlige for det lille sammenstød. Hvis Magnussen var over-aggressiv, var Grosjean tilsvarende over-defensiv.

Magnussen og Grosjean bliver aldrig hinandens bedste venner. Sådan er det med teamkammerater, og Spaniens Grand Prix 2019 gjorde ikke forholdet bedre.

Men Spaniens Grand Prix understregede – for Grosjean, Steiner, Haas og resten af F1-verdenen – hvilken herlig oldschool-kører Kevin Magnussen er.

I sidste måned snakkede jeg med Magnussen om hans all time helte. Han nævnte omgående Ayrton Senna. Den brasilianske legende, der omkom for næsten præcis 25 år siden, var en fantastisk racerkører, et stort menneske og en ubarmhjertig overhaler. Han sagde engang: 'Hvis du ser en chance for at overhale og ikke tager den, så er du ikke racerkører længere.'

Søndag eftermiddag så Magnussen en chance. Han udnyttede den, og så er historien egentlig ikke længere. Han er en racerkører a la Ayrton Senna.