Jeg besøgte tirsdag Renaults Formel 1-hovedkvarter i Enstone uden for Oxford.

Det franske team fortalte om deres 2019-model og præsenterede Daniel Ricciardo som ny kører ved siden af Nico Hülkenberg.

Det er et imponerende setup, Renault har skabt på de kun tre år, der er gået, siden fabrikken i 2016 gjorde comeback i Formel 1 med Kevin Magnussen som førstekører. Glem den imponerende fremgang hos Haas og Sauber – Renault er det team, der har forbedret sig mest de sidste tre år.

Og jeg tror ikke, det stopper med den fjerdeplads i konstruktør-VM, de snuppede fra Haas i 2018 – jeg er overbevist om, at Renaults stigende formkurve i løbet af to-tre år vil sætte dem i stand til at udfordre de etablerede tophold.

Til den tid kan der sidde en dansker i en af de gule racere. 17-årige Christian Lundgaard var som medlem af Renaults 'sportsakademi' til stede ved præsentationen i Enstone.

Jeg har længe vidst, hvor moden og målrettet Christian er – det understregede han senest lige før jul, da han gæstede vores podcast-studie til en specialudgave af K-Magazine.

Men efter at have set ham i Enstone (billedet) med teambosserne, med specialkonsulent Alain Prost og med Ricciardo og Hülkenberg, står det nu også klart, hvor meget Renault vil ham: Det er tydeligt, at Renault ser på den 17-årige dansker som en fremtidig Formel 1-kører.

O.k. – Renault har stadig et par andre unge talenter, der står foran Christian i køen til Formel 1. Men danskeren er den yngste af akademi-kørerne, og han virker til at have mere momentum end sine Renault-rivaler.

Efter kun to sæsoner i racing – 2017 i Formel 4 og 2018 i Formel Renault 2.0 – har han allerede scoret så mange resultater, at han senere i år kan sikre sig den super-licens, der er 'kørekortet' til Formel 1.

For at få en super-licens skal en kører samle 40 point i diverse juniorklasser - Christian har allerede 31 af de krævede point. I år rykker han op i den nye Formel 3-serie, og her vil en samlet top-3-placering give point nok til, at han som blot 18-årig har kvalificeret sig til en super-licens. Og jeg hørte i Enstone, at han allerede i år kører sine første uofficielle Formel 1-omgange.

Det betyder ikke, at Christian Lundgaard er med i Formel 1-VM allerede næste år. Men det betyder, at vejen er åbnet for testkørsler og – måske – en række FP1-indsatser i fredags-træningerne 2020. Og hvis alting udvikler sig optimalt, kan Lundgaard køre for Renault F1 Team i 2021 (hvor Ricciardos kontrakt meget passende udløber).

Her ses Christian Lundgaard med sin far, Henrik Lundgaard.
Her ses Christian Lundgaard med sin far, Henrik Lundgaard. Foto: Henning Bagger
Vis mere

For præcis 20 år siden var Danmark tæt på at have to kørere med i Formel 1-VM 1998.

Jan Magnussen skulle i gang med sin anden sæson hos Stewart-Ford, og Tom Kristensen havde et konkret tilbud fra det lille Minardi-team. Dengang endte det i tårer: Tom K takkede nej til Minardi-chancen, og Stewart-familien droppede Big Mag halvvejs gennem sæsonen.

Men i 2021 (eller '22) kan drømmen om to danskere i Formel 1 gå i opfyldelse.

Overvej lige det scenarie: Lille Danmark – uden rigtige racerbaner eller bilindustri – kan sidde på 10 procent af pladserne i motorsportens kongeklasse!