KOMMENTAR

Da Kevin Magnussen var steget op af sin bil efter Belgiens Grand Prix, gik han målrettet over til teamkammerat Romain Grosjean.

De to Haas-kørere faldt hinanden om halsen, og for et øjeblik virkede det, som om det var ligegyldigt, hvordan de var sluttet indbyrdes. Det vigtige var, at Haas scorede i alt 10 point på dag, hvor Renault ikke fik point.

Lige nu har Haas stadig den fjerde- eller femtebedste bil. Den direkte kamp står med Renault, og kampen mellem Magnussens nuværende og tidligere team er tæt. Det er en kamp, der ikke kun handler om titlen ’best-of-the-rest’, men også om rigtig mange penge.

Størstedelen af sportens indtægter fra tv-rettigheder osv. fordeles ud fra slutplaceringerne i konstruktør-VM. Præcis hvor stor forskel, der er på fjerde- og femtepladsen, er uvist, for de samlede indtægter er endnu ikke gjort op, men det handler om et betydeligt tocifret millionbeløb. I alle tilfælde vil selv femtepladsen give Haas en betydelig større check fra F1-organisationen end i 2017, hvor man sluttede på ottendepladsen.

Kevin Magnussen ved Eau Rouge-svinget. Vis mere

På plus-siden i kampen med Renault har Haas den bomstærke Ferrari-motor. Med den seneste update anses Ferrari nu for at have feltets bedste motor, og den har både betydeligt flere hestekræfter og er mere stabil end Renault-motoren.

På minus-siden er Haas stadig et lille team. Det betyder blandt andet, at man allerede har sat udviklingen af den nuværende VF-18 model i stå for at fokusere på næste års VF-19. Renault er også godt i gang med deres 2019-model, men de har så store ressourcer, at de sideløbende kan fortsætte udviklingen af den nuværende bil.

Samtidigt har Renault med Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr. et mere stabilt lineup end Haas.

Magnussen er på niveau med Hülkenberg, og de to ærkefjender kæmper ofte om at vinde ’B-klassen’ bag de tre tophold. Men Romain Grosjean har indtil nu været det svage led i Haas-kæden, og mens Renault-kørerne hver har scoret point i otte løb, har Grosjean kun scoret point i fire (og Magnussen i otte).

Med Grosjean tilbage i topform er der nu gode chancer for, at Haas kan indhente Renault.

Og der er god luft bagud. Force India kom til Belgien med 59 point; syv færre end Haas. Samtidig var måneders usikkerhed om fremtiden afløst af ny optimisme, for teamet var blevet overtaget af nye investorer anført af Lawrence Stroll (far til Williams-køreren Lance).

Men Formel 1 ville ikke være Formel 1, hvis konkurrenterne bare lod Force India køre med de fordele, den nye ejerkreds medfører. Et par af konkurrenterne i midterfeltet argumenterede for, at der reelt var tale om et nyt team, der derfor ikke havde ret til tv-penge.

Til sidst nåede man frem til en lokumsaftale, der indebærer, at det ’nye’ Racing Point Force India team beholder deres tv-penge, men til gengæld får frataget de 2018-point, de scorede inden denne weekend. Det betyder, at det nu er McLaren (52 point), der ligger efter Haas, og det tidligere topteam er i så voldsom krise, at det ikke burde blive en trussel.

Så sådan er Haas´ fremtidsudsigter for resten af 2018-sæsonen: Femtepladsen – der i sig selv er en sensation – synes sikker.

Fjerdepladsen er inden for rækkevidde.