KOMMENTAR

Det er gode tider for Kevin Magnussen og Haas-teamet.

Man har lagt mini-krisen på de atypiske baner i Monte Carlo og Montreal bag sig, og er nu tilbage på en serie hurtige baner, hvor Haas VF-18 føler sig så godt tilpas. I både Frankrig for 14 dage siden og i Østrig i sidste uge var Haas ’best-of-the-rest’ efter de tre topteams, og Magnussen kommer til weekendens britiske grandprix med en sjette- og en femteplads i bagagen.

Med fjerdepladsen i Østrig kom danskerens teamkammerat Romain Grosjean også endelig på tavlen, og nu vil de to Haas-kørere presse hinanden til nye højder på Silverstone i weekenden.

Den klassiske bane tæt på Oxford består næsten udelukkende af hurtige og mellem-hurtige sving, og vil derfor også passe godt til Haas-VF-18. De hurtige sving er hårde ved dækkene, og Pirelli udbyder derfor for første gang i år deres ’hard’-compound (sammen med ’medium’ og ’soft’). Det hårde dæk-lineup tror jeg kun vil være en fordel for Haas – indtil nu har de blødeste varianter i hvert fald ikke fungeret optimalt for teamet..

Formel 1-feltet træner fredag kl. 11 på SIlverstone - følg det live på B.T.

Ferrari-motoren er i dag omtrent på højde med Mercedes. På Silverstone, hvor op mod 70 procent af en omgang tilbringes med speederen i bund, er motor-power en afgørende faktor, og Ferrari-motorerne bør sammen med den effektive VF-18 gøre det muligt for Haas endnu en gang at toppe midterfeltet.

Det er en fantastisk præstation af feltets mindste team.

Mens de tre tophold i meget runde tal spenderer omkring tre milliarder på Formel 1-sæsonen 2018, bruger Haas en tredjedel. Haas direkte konkurrenter, Renault og McLaren, har budgetter, der er mindst dobbelt så høje som Magnussen og co. Alligevel er det Haas, der de seneste to uger har scoret 30 point mod Renaults seks og McLarens fire. Og hvis vi ser fire løb tilbage – det vil sige inklusiv Haas' to hade-baner i Monte Carlo og og Montreal – har Haas (30 point) stadig overgået Renault (21) og McLaren (fire).

Med andre ord: Haas overpræsterer helt vildt, og selvom jeg stadig ikke tror på Haas vil slå Renault i kampen om den samlede fjerdeplads, vil en femte- eller sjetteplads stadig være en markant forbedring af teamets ottendepladser i 2016 og 2017.

Hvad kan Haas og Magnussen drømme om i Silverstone? Op til Østrigs Grand Prix skrev jeg, at Haas-kørerne kunne komme i top-fem, hvis et par af topbilerne fik problemer. Det viste sig at holde stik, og noget lignende kan ske i Silverstone. Kampen mellem Mercedes, Ferrari og Red Bull er så hård, at materiellet presses til det yderste. Det er her problemerne kommer, og det er her Haas-kørerne kan slå til.

I Østrig var Haas-kørerne under kvalifikationen omtrent på niveau med Red Bull. OK – banen i Østrig er en af de korteste i VM-kalenderen, og afstanden vil sandsynligvis være større på Silverstone, der er den tredje-længste af 2018-banerne. Men læg mærke til, at en af de Red Bull-biler, som Haas’ udfordrede under kvalifikationen i Østrig, faktisk vandt løbet.

Jeg siger ikke Haas-kørerne kan vinde på Silverstone. Men hvis topholdene igen får problemer, er podiet er efterhånden indenfor rækkevidde!

Du kan selvfølgelig følge begivenhederne på SIlverstone live på B.T. fredag, lørdag og søndag, når der trænes, køres kvalifikationen og grandprix. Der er også mulighed for at chatte med netop Peter Nygaard - det sker fredag kl. 13.