Da træningen til Formel 1-finalen i Abu Dhabi startede, var der markant forskel på de to Haas-racere.

For det første havde Romain Grosjean det hydrauliske bagjulsophæng, der i anden halvdel af sæsonen er brugt af Haas-kørerne på skift. Hvor effektivt det er, afhænger af de enkelte baner, og på Yas Marina, der hovedsageligt består af langsomme vinkelsving og et par hurtige langsider, var det en betydelig fordel.

For det andet kørte Grosjean med en aero-løsning, der var baseret på en ny bund. Den gjorde hans bil yderligere overlegen i forhold til Magnussens, og det var derfor ikke overraskende, at franskmanden var hurtigste Haas-kører under træningen.

Da den nye bund i Grosjeans bil sent fredag blev ødelagt af et sammenstød med Valtteri Bottas (Mercedes), blev noget af franskmandens tekniske fordel elimineret.

Men han havde stadig det hydrauliske baghjulsophæng, og at Magnussen alligevel slog ham med 3/10 sekund under kvalifikationen, understreger hvor omtrent perfekt danskerens omgang var: På papiret var Magnussens 15.-plads under kvalifikationen ikke noget særligt, men hvis man tager et par tekniske spadestik dybere, var den resultatet af en af sæsonens flotteste omgange.

I løbet leverede Magnussen endnu en spektakulær, effektiv første omgang, og han holdt sig faktisk længere i top-10 end sædvanlig. Men resten af eftermiddagen udviklede sig alligevel som hovedparten af 2019-løbene:

Han kæmpede heroisk, men faldt i sin underlegne Haas VF gradvist ned gennem feltet til en slutplacering som nummer 14.

Altså endnu en omtrent fejlfri weekend – og endnu et 8-tal i karakter.

---

Karakteren er udtryk for Formel 1-korrespondent Peter Nygaards subjektive holdning til Kevin Magnussens præstation gennem hele weekenden. Nygaard har fulgt Haas-teamet tæt i Abu Dhabi, og løbende talt med Magnussen og teamchef Guenther Steiner.