Efter en katastrofal kvalifikation fik Kevin Magnussen det optimale ud af Singapores Grand Prix.

En 18.-plads var ikke, hvad han kom til Singapore efter, men da han kort før afslutningen satte løbets hurtigste omgang, fik han vasket tavlen ren efter den dårlige lørdag.

Magnussens slutresultat afspejler et problematisk løb.

»Vi starter på soft-dæk, men må i pit tidligere end planlagt, fordi temperaturerne i motoren var for høje. Der var åbenbart kommet skidt ind i kølerne, og så måtte jeg ind for at få dem renset. Det betyder så, at vi var nødt til at stoppe igen endnu en gang, for vi kunne ikke køre hjem på de hyper-soft dæk, jeg fik monteret,« forklarede han efter løbet.

Kevin Magnussen satte banerekord. (Photo by Roslan RAHMAN / AFP)
Kevin Magnussen satte banerekord. (Photo by Roslan RAHMAN / AFP) Foto: ROSLAN RAHMAN
Vis mere

»Der var rigtig god fart i bilen, og det var ærgerligt, at vi ikke kunne få mere ud af det. Men det er positivt at se, at farten var 100 procent tilbage. Og så bare surt, at det ikke fungerede lørdag og fredag.«

Sent i løbet får Kevin Magnussen igen friske dæk, og herefter skriver han dansk Formel 1-historie ved at sætte løbets hurtigste omgang.

Hans far Jan scorede i 1997 Danmarks første VM-point, og han scorede selv Danmarks første top-3-placering i sit debut-grandprix i Australiens Grand Prix 2014.

Efter mere end 100 Formel 1-løb med dansk deltagelse er det første gang, en dansker sætter hurtigste omgang.

Kevin Magnusssen tager fra Singapore med en ærgerlig fornemmelse. (AP Photo/Yong Teck Lim)
Kevin Magnusssen tager fra Singapore med en ærgerlig fornemmelse. (AP Photo/Yong Teck Lim) Foto: Yong Teck Lim
Vis mere

»Det var ikke, fordi jeg skruede op for noget og decideret gik efter at sætte hurtigste omgang. Jeg havde friske dæk og kørte bare, hvad den kunne. Jeg vil gerne prøve at sætte en hurtig omgang,« sagde han efter løbet.

At der var tale om en rigtig god omgang, blev omgående understreget, da den følgende omgang var hele fire sekunder langsommere.

»Det var ikke, fordi dækkene var helt døde bagefter, men der var ingen grund til at dræbe dem helt, hvis der skulle komme en safety car til allersidst. Derfor sparede jeg dækkene lidt,« fortalte han.

»Men det dér med hurtigste omgang betyder ikke det helt store. Vi tager nok en bajer på flyet hjem, men så er det videre,« sagde han med henvisning til, at træningen til Ruslands Grand Prix starter allerede om 12 dage.

Haas-raceren fik ikke point i Singapore. (AP Photo/Vincent Thian)
Haas-raceren fik ikke point i Singapore. (AP Photo/Vincent Thian) Foto: Vincent Thian
Vis mere

Romain Grosjean i den anden Haas fik ikke udbytte af sin startposition som nummer otte. Franskmanden blev i mål klassificeret som nummer 15, efter han pådrog sig en tidsstraf på fem sekunder for at overse det blå flag (’giv plads’, red.).

Haas' konkurrent i kampen om fjerdepladsen i konstruktør-VM, Renault, sluttede på ottende- og tiendepladsen med henholdsvis Carlos Sainz Jr og Nico Hülkenberg og øgede dermed afstanden til Magnussen og co.

Med sin anden sejr i træk – og den femte i de seneste fire løb – bragte Lewis Hamilton (Mercedes) sig for alvor på VM-kurs i Singapore. Han er nu 40 point foran Sebastian Vettel (Ferrari), der efter en hidsig kamp med Max Verstappen (Red Bull-Renault) måtte nøjes med tredjepladsen.

»Vi havde håbet på meget mere her i Singapore, men vi må bare erkende, at Mercedes gjorde det bedre,« erkendte Vettel efter løbet.