Kim Kardashian har sat nettet på den anden ende med sine vovede selfies og er i dag blandt verdens mest feterede celebrities. Men kan selfies også være kunst? Ja, mener det anerkendte forlag Rizzoli, der har udsendt en knap 500 sider lang coffee table-bog fuld af Kardashians håndholdte selvportrætter.

Mennesker har taget billeder af sig selv og malet selvportrætter i umindelige tider. Den del er ikke noget nyt. Men med udbredelsen af smartphones og billedbaserede sociale medier som Instagram er det håndholdte selvportræt blevet både en regulær dille og hvermandseje. Godt hjulpet på vej af det nye ord selfie, der indskyder en legesyg distance til selvportrættets indbyggede narcissisme. Så alle kan være med uden at føle forfængelighedens ætsende skam.

Den skam kender den amerikanske celebrity Kim Kardashian med statsgaranti ikke til. Med sine over 37 millioner følgere på Instagram er hun om nogen selfiens ukronede dronning. Hun kan hverken spille skuespil eller synge, men ikke desto mindre er hun – og ikke mindst hendes kurvede krop – blandt de mest omtalte berømtheder i verden i disse år.

Branding-værdi for millioner

Den 34-årige Kim Kardashian kan nemlig tage selfies, som får folk til at like, tweete, dele og klikke i ét væk. Og det er som bekendt en af tidens mest gangbare valutaer, der kan veksles til kulturel magt og branding-værdi for millioner. Med andre ord: Den slags, moderne celebrity-imperier er bygget af.

»Selfish« – en 445 sider lang glinsende coffee table-bog.
»Selfish« – en 445 sider lang glinsende coffee table-bog.
Vis mere

Nu kommer så det ultimative vanity project i form af »Selfish« – en 445 sider lang, glinsendecoffee table-bog udelukkende med Kim Kardashians selfier. Bogen er publiceret af det højt respekterede New York-forlag Rizzoli, der bl.a. er kendt for deres flotte fotobøger om kunst, design og arkitektur.

Rizzoli er endnu en kæmpe blåstempling af Kim Kardashians projekt. Selfiens håndholdte hverdag løftes nu ind i en kunstkontekst. Og man kan da også sige, at Kardashians bog ligesom mange af de andre Rizzoli-udgivelser handler om sin egen form for design og arkitektur, nemlig kroppens. For den viser nemlig om noget, hvor meget arbejde Kim Kardashian lægger i at designe sit udseende og forme sin krops arkitektur.

Bogen følger i kronologisk rækkefølge mennesket og ikke mindst brandet Kim Kardashians vej fra Paris Hiltons party-veninde til en af jordens største celebrities. Gennem hundredvis af selfies, der går helt tilbage til 2006, hvor begrebet ikke engang var opfundet, og hun selv rendte rundt med et klodset digitalkamera vendt mod sig selv og sine nærmeste.

Den 34-årige celebrity Kim Kardashian er med sine flere end 37 millioner følgere på Instagram selfiens ukronede dronning. Hun kan hverken spille skuespil eller synge, men ikke desto mindre er hun – og ikke mindst hendes kurvede krop – blandt de mest omtalte berømtheder i verden i disse år.
Den 34-årige celebrity Kim Kardashian er med sine flere end 37 millioner følgere på Instagram selfiens ukronede dronning. Hun kan hverken spille skuespil eller synge, men ikke desto mindre er hun – og ikke mindst hendes kurvede krop – blandt de mest omtalte berømtheder i verden i disse år.
Vis mere

Kardashians vej ind i rampelyset har ikke altid været lige køn. Som datter af advokaten Robert Kardashian, der i 90erne tjente en formue som forsvarer for den mordanklagede NFL-legende O.J. Simpson, blev hun til at begynde med kendt som hotelarvingen Paris Hiltons veninde. Og ligesom Paris Hilton blev hun endnu mere kendt, da en af hendes ekskærester lækkede en privat sex-video på nettet i 2007.

Det, der imidlertid for alvor har konsolideret hende især i den brede amerikanske offentlighed, er reality-showet »Keeping Up With The Kardashians«, der nu på tiende sæson følger hele den excentriske Kardashian-families op- og nedture. Hovedpersonerne er søstrene Kim, Kourtney og Khloé Kardashian, moderen Kris Jenner og ikke mindst den transseksuelle stedfader og tidligere olympiske guldvinder Caitlyn Jenner (tidligere Bruce). Et syret og status-jagtende persongalleri, der har været et lige så stort hit for TV-stationen E!, som det har været prügelknabe for medier og TV-kritikere gennem årene.

God til at spllle Celibrity-spillet

Men på en eller anden måde er det med årene lykkedes Kim Kardashian at løfte sig op over reality-showets medfølgende lavstatus. Til dels ved at være enormt god til at spille celebrity-spillet og forstå, hvordan hun med den rette selvfremstilling kan udnytte de sociale medier og internettets evige klik-hunger til egen fordel.

Men i høj grad også fordi hun siden 2012 har dannet par med en af verdens største og mest respekterede rappere, Kanye West. Tilsammen udgør de et yderst celebertpowercouple, hvis lige man nok kun finder i ægteskabet mellem den rappende forretningsmand Jay-Z og popstjernen Beyoncé. Kim og Kanye går op ihigh fashionog couture, klæder sig ekstravagant og har både prydet forsiden af modebiblen Vogue og sidder i dag på første række under de største shows under modeugen i Paris.

2014 var året, hvor Kim Kardashian for alvor transformerede sig til det globale super-brand, vi kender i dag. For med sin store fyldige bagdel havde hun sammen med stjerner som Beyoncé og Nicky Minaj en afgørende aktie i de store numsers indtog i popkulturen sidste år. Vogue kaldte det ligefrem »The Year Of The Big Booty«. Og meget af dette kulturelle skred fra det magre mod et mere frodigt – nogen vil nok sige urealistisk – kropsideal skete qua Kim Kardashians insisteren på at vise de dyre varer frem. Både med sine belfies (sammentrækning af bottom og selfie) på Instagram og ved athijackenyhedsstrømmen med sin glinsende nøgne bagdel på forsiden af Paper Magazine.

Vi har med andre ord set det hele. Kim Kardashian har vist os det. Både frivilligt og ufrivilligt. Så hvad skal vi egentlig skal bruge »Selfish« til? Fortæller den os noget nyt? Og kan selfien virkelig ophøjes til kunst?

For at svare op det sidste først, så nej. For på trods af det skamløst forfængelige udgangspunkt – »Køb min bog med flere hundrede billeder af mig, der tager billeder af mig!« – så er bogen også fuld af grimt beskårede billeder, hvor Kim Kardashian ikke nødvendigvis tager sig specielt godt ud. Her finder man især i de tidlige år både overbelyste fotos, røde pupiller, grumsede pixeleringer og ikke mindst lidet flatterende billeder af en farligt solskoldet Kim Kardashian.

Det er med andre ord ikke altid lige kønt. Men lige præcis det faktum er altafgørende for hendes selfie-succes. For celebrity-selfiens succes hviler nemlig på en forestilling om, at vi åbner et vindue ind i stjernernes privatsfære. Et vindue, som ikke åbnes i sladderspalternes paparazzi-billeder. Og hvis selfien bliver for poleret eller opstillet brister illusionen. Og det sker da også hen mod slutningen af bogen, hvor Kim Kardashian efterhånden har perfektioneret og strømlinet både lyssætning, billedbeskæring og den helt rigtige, let åbne trutmund ned til mindste detalje.

Langt hen ad vejen er det drønende kedsommeligt at bladre sig igennem de mange sider med ensartede selvportrætter. Det mest interessante er den overordnede oplevelse af, at Kardashians selfies på én gang rummer det enormt selvoptagede og forfængelige, og samtidig fremstår aldeles ublufærdige og filterløse.

Saftige nøgen-selfies

Selvfølgelig er der masser af ting, hun ikke viser os. Vi ser ingen billeder fra hendes to første ægteskaber og kun ganske få billeder af hendes gravide krop, som blev genstand for så meget negativ opmærksomhed fra sladderpressen.

Til gengæld har hun på de sorte sider midt i bogen valgt at inkludere en række af de saftige nøgen-selfies, som blev lækket på internettet sidste år.

»Det var ikke min hensigt at putte disse billeder i bogen, men jeg så dem online under iCloud-hacket. Jeg er ikke vred over det. LOL. De er taget med en Blackberry, og jeg har ikke iCloud… det hele er et mysterium!« skriver hun i billedteksten. Og tager dermed hele pusten ud af det, der for de fleste andre ofre for hacket formentlig har føltes som en massiv krænkelse af privatlivet.

Her tager hun i stedet selv kontrollen. Og ender formentlig selv med at tjene en solid skilling på det. Det kan man da kalde selviscenesættelsens kunst anno 2015.