I årevis lavede Tina Søgaard cremer og hudplejeprodukter for kendte kunder. Men en skilsmisse og et efterfølgende stort vægttab gjorde, at hun begyndte at lave cremer til sig selv.

Nu tjener hun millioner på sine specielle naturbaserede hudplejeprodukter Ecooking, der er så stor en succes, at selv en kendt investor misunder det.

Tina Søgaard husker stadig, hvordan hun havde det dengang efter skilsmissen fra sin mand i 2008. Hun var 40 år, familien var splittet, og hver aften, når hun havde puttet sine to døtre, havde hun ondt af sig selv.

Hun tabte sig enormt. Omkring 15 kilo raslede af på to måneder, og hendes hud blev kedelig.

Men så fik hun en idé. Hun ville lave noget creme til sig selv.

Tina Søgaard havde i mange år haft en kosmetikvirksomhed, der producerede blandt andet hudplejeprodukter og andre skønhedsprodukter for kendte kunder – heriblandt kendisfrisørerne Dennis Knudsen og Gun-Britt, der har deres egne serier af plejeprodukter.

Hun tog derfor nogle olier og andre råvarer med hjem fra sit laboratorium for at lave nogle cremer, der kunne forbedre hendes hud. Når børnene var lagt i seng, gik hun i gang.

»Det blev nærmest terapi for mig at stå og lave de her cremer, Det var, for at jeg kunne glemme skilsmissen og ikke have ondt af mig selv. Jeg stod nærmest og tudede ned i de her cremer,« husker hun.

Tina Søgaard har i flere år lavet plejeprodukter for den kendte frisør Gun-Britt Zeller. »Hun er så passioneret og professionel. Hun er så skarp. Hun er en inspiration for mig. Hun ved, hvad hun vil have,« siger Tina Søgaard. 
Tina Søgaard har i flere år lavet plejeprodukter for den kendte frisør Gun-Britt Zeller. »Hun er så passioneret og professionel. Hun er så skarp. Hun er en inspiration for mig. Hun ved, hvad hun vil have,« siger Tina Søgaard.  Foto: Byrd/ Emma Laycock
Vis mere

Virkningen af cremerne vender vi tilbage til. For at Tina Søgaard overhovedet havnede i cremebranchen, var lidt af en tilfældighed.

Siden barndommen havde hun vidst, at hun var udstyret med en næse, der var særlig god til at skille dufte ad, og hun havde da også i sine teenageår en drøm om at blive parfumør i Frankrig.

Med tiden blev den drøm dog lagt på hylden. Hun uddannede sig i stedet til typograf, indtil en trafikulykke satte en stopper for den karriere.

I stedet begyndte hun at sælge cremer til 'homeparties' for et firma. Med tiden tog interessen så meget over, at hun lavede sin egen kosmetikvirksomhed, Cospro, som skulle lave hudplejeprodukter for andre – det såkaldte private label-koncept.

Tina Søgaard har stor succes med sine hudplejeprodukter Ecooking. 
Tina Søgaard har stor succes med sine hudplejeprodukter Ecooking. 
Vis mere

Og det fungerede fint – lige indtil skilsmissen ramte, og Tina Søgaard og eksmanden blev enige om at sælge virksomheden.

Og så var det, hun begyndte at lave cremer til sig selv. De virkede, hendes hud blev hurtigt flot igen, og det gik ikke ubemærket hen.

Venner og bekendte lagde mærke til det, og pludselig ville alle have syltetøjsglas og Tupperware-bøtter fyldt med creme med hjem for at afhjælpe problemer som skægpest og bumser.

I 2013 besluttede Tina Søgaard at starte en ny kosmetikvirksomhed kaldet House of Cosmetics. Det var efter samme koncept som det første, hvor hun lavede hudplejeprodukter for andre.

Men sideløbende fortsatte hun med at lave sine egne cremer, der var så populære, at en veninde i slutningen af 2015 spurgte, om Tina Søgaard ikke kunne lave 25 bøtter, som hun kunne sælge i sin strandkiosk ved Henne Strand.

Og så tog cremeeventyret fart. Bøtterne blev revet væk, og Tina Søgaard fik øjnene op for, at hun burde satse lidt mere på sit eget mærke. Siden er det gået stærkt.

»Hun solgte det ret hurtigt og kom tilbage og spurgte, om hun kunne få nogle flere, og det er fire år siden. Nu er vi i over 25 lande, og vi har over 600 udsalgssteder i Danmark,« fortæller Tina Søgaard, der er overrasket over succesen.

»Det er gået voldsomt stærkt,« siger hun og fortæller, at hun også har haft stor efterspørgsel under coronakrisen.

Investor og 'løve' i 'Løvens hule' Jacob Risgaard er da også imponeret over det nye crememærke, som han sælger en del af i sit online-stormagasin Coolshop. Han har tidligere fortalt til B.T., at han ærgrer sig over, at det ikke er en af de virksomheder, han selv har investeret i.

Ecooking har blandt andet gjort brug af de sociale medier for at skabe opmærksomhed. Blandt andet er tv-værten Sarah Grünewald ambassadør for produktet.
Ecooking har blandt andet gjort brug af de sociale medier for at skabe opmærksomhed. Blandt andet er tv-værten Sarah Grünewald ambassadør for produktet. Foto: Byrd/ Emma Laycock
Vis mere

Tina Søgaards ambitioner med Ecooking er da bestemt heller ikke opfyldt endnu. Hun drømmer om at gøre sine cremer, som hun forsøger at gøre så naturlige og øko-venlige som muligt (heraf navnet Ecooking, hvor 'eco' står for 'eco-friendly', red.), tilgængelige for så mange kunder som muligt.

»Jeg vil gerne opnå, at det er tilgængeligt for hele verden. Jeg ved, at der er rigtig mange gode ting i til at gøre en god forskel på huden til nogle gode penge,« siger hun om cremerne.

Succesen ses også på Ecookings regnskab. Overskuddet er fra 2018 til 2019 steget fra 1,5 millioner kroner til over 5,2 millioner kroner.

Tina Søgaard ejer desuden virksomheden House of Cosmetics, der laver produkter til personlig pleje for andre, ligesom hun ejer 80 procent af hudplejebrandet Lille Kanin, som hun har sammen med 'Vild med dans'-værten Christiane Schaumburg-Müller.