Supermodellen og realitystjernen Kendall Jenner giver den som politisk aktivist i en ny reklame for Pepsi, men det har mildest talt ikke fået den modtagelse, sodavandsgiganten havde forventet.
I reklamen spiller Jenner en model, der forlader et fotoshoot for at gå med i en demonstration og til sidst giver en kold Pepsi-dåse til en politimand, som et symbol på fred. Folk jubler over hendes gestus i reklamen, men på de sociale medier er reaktionen en helt, helt anden.
Her møder 'The Kardashians'-stjernen og Pepsi massiv kritik, for dels at have tyvstjålet ideen til reklamen fra 'Black Lives Matter'-aktivisten Leisha Evans' - uden at kreditere hende for det. Og dels for nærmest at latterliggøre aktivisterne og det, de står for og kæmper for. Mange mener bestemt ikke, at en rig, hvid model der skaber fred mellem demonstranter og politiet med en sodavand fra et globalt milliardforetagende af et firma, er den rette måde at portrættere aktivistbevægelsen på.
Det skriver flere internationale medier, herunder Independent.
'Den nye Pepsi-reklame, som minder meget om billedet af Leisha Evans i Baton Rouge, er grov brand-udnyttelse af social aktivisme,' skriver en bruger på Twitter.
'Det groteske er, at hvis en sort mand stikker hånden i sin lomme for at finde en Pepsi til en politimand under en demonstration, så bliver han skudt,' skriver en Twitter-bruger.
'Kendall, giv ham venligst en Pepsi,' skriver en anden bruger til et billede fra en demonstration af ældre dato, hvor en sort mand får bank af politiet.
Også den verdenskendte tv-vært Piers Morgan kritiserer reklamen, som han blandt andet kalder 'stupidt diabolsk' og 'absurd'.
Den danske debattør og feminist Emma Holten langer ud efter Pepsi, som hun beskylder for dobbeltmoral, så det basker.
Også i andre lande, hvor der er hyppige sammenstød mellem politiet og aktivister, møder reklamen kritik.
'Så... jeg tror, mit land har brug for mere end én Pepsi,' skriver en bruger fra det uroprægede land Venezuela, hvor oppositionen bliver holdt i et jerngreb af politiet.
Allerede samme dag, som reklamen ramte tv-skærmene i USA, så Pepsi sig nødsaget til at reagere på den voldsomme kritik, virksomheden møder på de sociale medier.
»Det er en global reklame, som reflekterer folk fra forskellige samfundslag finder sammen i en atmosfære af harmoni. Vi synes, det er en vigtig besked at formidle videre,« skriver sodavandsgiganten.
Kendall Jenner har endnu ikke udtalt sig i sagen.
Du kan se den omdiskuterede reklame herunder: