'Bullshit' og 'ulovlig markedsføring' var de ord, sundhedsdebattør Morten Elsøe brugte, da han på sin Instagram-profil forleden langede ud efter en reklame fra Fie Laursen.

I sidste uge lagde Fie Laursen nemlig et opslag på sin Instagram-profil, hvori hun reklamerede med slankeplastre fra webshoppen Perfect Body.

Opslaget er nu blevet slettet, men det nåede at ligge tilgængeligt i flere dage.

I opslaget blev hendes følgere introduceret for både billeder og videoer med influenceren iført slankeplastret på maven samt lovprisende ord om produktet.

Men den slags virker ikke og kan i værste fald være farligt, forklarer Morten Elsøe, der er uddannet cand.scient. i molekylær ernæring og fødevareteknologi, om grunden til, at han tog sagen op:

»Plasteret har ikke nogen som helst betydning for forbrænding, vægttab eller blodomløb. Der er ingen evidens for, at det virker.«

»Hvis det rent faktisk havde en reel effekt, ville det nemt kunne være farligt: Stoffer, der giver en stigning i stofskifte af relevant størrelsesorden for vægttab, vil typisk give hjertebanken, rysten på hænderne og svedture. Og så øger de i øvrigt appetitten.«

Morten Elsøe fraråder altså på det kraftigste, at man anskaffer sig de såkaldte slankeplastre. Og han fraråder ligeledes, at man reklamerer for dem.

På Instagram opfordrede Morten Elsøe sine følgere til at anmelde Fie Laursens opslag til Instagram og i øvrigt anmelde virksomheden til Forbrugerombudsmanden.

Han fortæller, at han har modtaget mellem 50 og 100 henvendelser fra folk, der efter at have set hans stories på Instagram har anmeldt Fie Laursens opslag til Instagram.

Han er glad for, at folk har fulgt hans opfordring. Han føler nemlig, at han har et ansvar for at råbe højt, når han støder på sådanne sager:

»Jeg har den værdi i livet, at jeg gerne vil gøre verden til et bedre sted. Det prøver jeg at gøre med de kompetencer, jeg har. Jeg har kompetencerne til at vurdere, hvad der er sandt og falskt på sundhedsområdet, og jeg kender konsekvenserne af vildledende information på området.«

»Folk med et desperat behov for at få det bedre med sig selv fastholdes i troen på, at sådanne produkter virker. At det er på dén måde, de løser deres problemer.«

»I stedet bliver de endnu en gang udnyttet af en fuldstændigt ureguleret, alternativ vægttabsindustri – endda via en dansk webshop, der på overfladen ser tilforladelig ud. Det er at drive rovdrift på folk, der ikke har det godt. Det er slet og ret svindel.«

Det er ikke første gang, Fie Laursen bliver kritiseret for sine valg af reklameaftaler. For nylig måtte hun således undskylde efter, at hun havde reklameret for sugardating.

Ligeledes blev hun for nogle måneder siden kritiseret for at udlove en skønhedsoperation i en konkurrence.

Men der er en måde at komme problematikken med uetiske reklamer til livs, mener Morten Elsøe:

»Man kan starte med ikke at give hende magten. Det gør man ved noget så simpelt som at lade være med at følge hende.«

B.T. har siden i sidste uge forsøgt at få en kommentar fra Fie Laursen og virksomheden Perfect Body, men ingen af parterne er for nuværende vendt tilbage.

Slim Patch-produktet fremgår dog ikke længere på Perfect-body.dk.