Lyt til artiklen

Bølgerne er gået højt i danser og skuespiller Silas Holsts kommentarspor, efter han for en uges tid siden delte et billede af sin nye rolle på Det Ny Teater. Og det har ramt ham hårdt.

I forestillingen 'Kinky Boots' skal han spille rollen som Lola, en flamboyant natklubartist og drag queen. En rolle, der på Broadway originalt er spillet af en sort mand. Det har mødt stor kritik, at han som hvid mand skal spille en rolle, der originalt er spillet af en sort mand.

»Jeg skal da være den første til at sige, at jeg anerkender den problemstilling. Det er minoritetspolitik, som er noget, jeg kæmper meget for,« siger den 38-årige danser og fortsætter:

»Nu bliver jeg stemplet som forræder – folk har sendt mig tegninger, hvor jeg står på et brændende bål.«

En af de kommentarer, der har fået mest opbakning i Silas Holsts kommentarspor, er fra en bruger ved navn Azad. Han skriver blandt andet, at der er tale om begrebet whitewashing, som i denne forbindelse beskriver, hvordan den vestlige kultur forsøger at overtage dele af den ikkevestlige kultur og gøre den til sin egen.

»Forestillingerne i London og New York har sorte skuespillere, som det oprindeligt var. Hvorfor kan I ikke? Er det, fordi der ikke er sorte teaterskuespillere? Hvis ja, så er det noget bullshit,« står der sidst i kommentaren, der i skrivende stund har fået over 200 likes.

B.T. har forsøgt at få en kommentar fra nogle af dem, der har kritiseret Silas Holst. Det har desværre ikke været muligt.

Silas Holst kan godt forstå Azad og de andre kritiske røster. Det var ikke noget, han selv tænkte, da han sagde ja.

»Der har jeg måske været naiv og uvidende. Jeg kommer fra et hjem, hvor der ikke bliver nævnt, om du er sort, hvid, homo, hetero. Derfor tænker jeg ofte ikke over, hvilken hudfarve, seksualitet og så videre folk har,« siger han.

Handlede forestillingen 'Kinky Boots' for eksempel om en sort person og vedkommendes opvækst, så ville han aldrig sige ja til den. Han regner heller ikke med, Det Ny Teater havde spurgt ham i det tilfælde.

Det har han ret i, for da B.T. talte med teatrets direktør, Niels-Bo Valbro, forklarede han, at rollebeskrivelsen ikke indebærer, at rollen skal spilles af en sort mand.

»Rollebeskrivelsen lyder: En person i 30erne, som kan danse på et højt niveau og synge med en særlig vokal og omfang. Der står også, at det skal være en person, der har erfaring med at bære en stor rolle i en forestilling,« siger han og fortsætter:

»Det er ikke et krav, at rollen er sort. Da alle kriterierne er opfyldt af Silas, vurderede man, at han ville passe bedst i den.«

Direktør på Det ny Teater, Niels-Bo Valbro.
Direktør på Det ny Teater, Niels-Bo Valbro. Foto: Jeppe Michael Jensen
Vis mere

Flere har desuden påpeget, at rollen Lola i den første udgave af stykket synger teksten 'I'm Black Jesus, I'm Black Mary' – altså på dansk 'Jeg er den sorte Jesus, jeg er den sorte Maria'.

Niels-Bo Valbro forklarer, at det ikke er bærende for historien, at rollen Lola er sort, og derfor ændre man den del, så den passer til en hvid rolle. Det er før gjort, når rollen blev spillet af en hvid mand i både Sverige og Finland.

Stykket handler ifølge teatrets beskrivelse om Charlie, der har en skobutik, som ikke rigtig kan køre rundt ved at sælge kedelige herresko. Charlie møder så drag queenen Lola, og de beslutter sammen at lave 'kinky boots', nogle meget flamboyante sko med glimmer og høj hæl, som de markedsfører til mænd.

»Det er en forestilling, der kan være med til at åbne for folks fordomme og gøre dem klogere på en verden, de måske ikke har stiftet bekendtskab med før,« forklarer teaterdirektøren.

Silas Holst beklager, hvis han har overtrådt en græsne hos de mennesker, der har kritiseret ham.
Silas Holst beklager, hvis han har overtrådt en græsne hos de mennesker, der har kritiseret ham. Foto: LINDA KASTRUP
Vis mere

Silas Holst selv så forestillingen i Sverige for nogle år siden, og der var rollen Lola spillet af en hvid mand. Det er også en af årsagerne til, at han ikke selv tænkte over problematikken.

»Det er et stykke, der handler om seksualitet og identitet,« siger danseren, der forklarer, at det er første gang, han har sagt ja til en rolle, hvor der er fokus på seksualitet.

Han har været bange for, at det ville ende med at blive en stereotyp kliché. Men nu skulle det altså være.

Både Silas Holst og Niels-Bo Valbro understreger flere gange, at de anerkender de personer, der ikke mener, at rollen bør spilles af en hvid mand.

»Hvis det er, hvad man føler og mener, så skal man selvfølgelig gøre det. Det er vigtigt for mig, at det er tydeligt, at jeg ikke mener, folk ikke må synes, det er forkert. Det er jo deres følelser, og de er også berettiget,« siger Niels-Bo Valbro.