- Han var sød, og venlig og meget imødekommende. Og det var en fandens god koncert. Det må jeg sige.

Normalt skal der en del til at imponere den danske komponist-legende Bent Fabricius-Bjerre, der eksempelvis står bag topklassikere som musikken til Matador, Olsen Banden og grammy-vinderen Alley Cat.

Men denne weekend måtte han overgive sig ved mødet med sin amerikanske kollega Burt Bacharach, der også er et af Fabricius musikalske forbilleder, selvom Bacharach med sine 85 år er tre år yngre end Bent Fabric.

Med sine mere end 50 store hits, og sin banebrydende stil indenfor moderne pop, regnes Bacharach i dag for den største nulevende pop-komponist i verden. Kun matchet af Paul McCartney.  

Lørdag optrådte Bacharach for første gang nogensinde på dansk jord med sine egne udødelige evergreens eget orkester og egne sangere. 
Så overbevisende og bevægende, at publikum i DRs smukke koncerthus måtte op af stolene med stående ovationer flere gange i løbet af den sublime performance.

Efter koncerten fandt et sjældent musikalsk topmøde sted bag scenen. Arrangeret af BT på foranledning af aftenens hovedperson.

Skandinaviens musik-legende Bent Fabricius-Bjerre mødtes med den amerikanske backstage. Og ganske overraskende viste det sig, at det ikke var første gang. 

- Det er ret sjovt, for vi havde mødtes før - i 1965, sagde Bent Fabricius-Bjerre, der med vanlig ydmyghed mest var stemt for, at lade Burt Bacharach i fred efter koncerten.

Mens Fabricius ventede foran scenen, sagde han flere gange til BT.

- Skal vi ikke lade manden få lidt fred?

Men Burt Bacharach havde selv bedt BT arrangere mødet tidligere på året, og de to veteraner så da også ud til at klikke helt perfekt, da de kort efter hilste hjerteligt på hinanden backstage.

- Godt at se dig, og tak fordi du kom, sagde de til hinanden, Hvorefter Fabricius-Bjerre helt naturligt som den ældste, tog faderligt fat om Burts
skulder.

Før mødet havde han fortalt, at de to vistnok havde mødtes før. For sådan cirka 50 år siden.

- Det var vist i midten af 60'erne, da Bacharach var orkesterleder for Marlene Dietrich, der besøgte København, og spillede en række koncerter i Tivolis Glassal, mente Bent Fabricius at kunne huske.

- Jeg mener helt sikkert, at Bacharach var med, for vi lavede et album med Dietrich i vores Metronome-studier, mens de var i København, fortalte den danske komponist, der dengang også var direktør for sit eget pladeselskab.

Og den usædvanlige historie blev bekræftet af Burt Bcharach selv, der godt kunne huske sit første Københavner-besøg i 1965.

- Oh yes, I remember, nikkede han, og de to udvekslede historier og anekdoter.

- Burt Bacharach kunne godt huske indspilningerne og besøget i København. Han kunne også godt huske Alley Cat (Bent Fabricius verdenshit i 1962. Red.). Hans musikere brugte det til at øve efter, smiler Bent Fabricius-Bjerre, der siden - ligesom Burt Bacharach - har skrevet talrige hits og filmsoundtracks. 

Burt Bacharach har haft en del flere internationale hits end danskeren. Til gengæld har Fabricius-Bjerre komponeret flere soundtracks:

- Mere end 100 er det vist blevet til med tiden, sagde Bent Fabricius, der også mødte Burt Bacharachs søn, Oliver på 20, som farmand havde taget med på turné til Skandinavien. 

Og i København var det bare anden gang, Oliver optrådte på scenen med sin 85-årige far.

- Det var jo rørende, og han var ligeså sød og imødekommende som faderen. Han fortalte mig, at det ikke er det samme program, Bacharach spiller hver aften. De laver lidt om på det ved de enkelte koncerter. Det havde jeg ikke regnet med. Det er ret usædvanligt, sagde Bent Fabricius, der stadig var opstemt to dage efter koncerten og mødet:

- Det var en once-in-a-lifetime-oplevelse. En rigtig god aften. Og ja, der var en god kemi mellem os. 

- Musikken var helt i top. Hans musikere og sangere er meget imponerende. Og sikke nogle sange. Enhver musiker ville give sin højre arm bare for at have skrevet en tre-fire stykker af den kaliber, sagde Bent Fabricius-Bjerre til BT.