'Hvis I to var ludobrikker, ville I så være slået hjem nu?'

14 år efter filmpremieren på ’Den eneste ene’ er Knuds spørgsmål et af de mest berømte danske filmcitater overhovedet.

Hverken filmens instruktør Susanne Bier eller hendes mand Jesper Winge Leisner er ludobrikker. Slet ikke slået hjem.

Tværtimod. Bier er på toppen af sin karriere, filmer p.t. i USA med Bradley Cooper.

I aften har Leisner repremiere på sit og Biers store fællesprojekt, musicalenversionen af ’Den eneste ene’.

At stjerner som Christiane Schaumburg-Müller og Mia Lyhne står på scenen, siger noget om ’Den eneste ene’s volumen.

’Den eneste ene’ er historien om et professionelt parløb, der resulterede i, at Leisner og Bier begge fandt den eneste ene. Nemlig hinanden.

Det er historien om en film, som stort set ingen troede på for 15 år siden. En romantic comedy på dansk? Glem det. Bare ærgerligt, Sonny Boy.

I dag er filmen set af over en million. Brandet ’Den eneste ene’ er en profitabel millionforretning.

- Ægte kærlighed kan overvinde alt - også en elendig sædkvalitet. Det er budskabet i ’Den eneste ene’, forklarer Susanne Bier i en filmpause i USA.

- Udgangspunktet var, at jeg gerne ville lave en romantisk komedie, der lå tættere op ad energien i amerikanske romantiske komedier end den klassiske danske folke­komedie, tilføjer hun.

For almindelige danskere

Det kan lyde grotesk, at en kommerciel ’feel good’ komedie kunne være så kontroversiel i 1998. Men sådan var det i dogmebevægelsens efterslip.

- Det var jo i 90erne og den helt gennemgående tendens for de internationale romantiske komedier var, at handlingen udspillede sig i et overklasse- eller velhavende middelklasssemiljø. Vi ville gerne lave en komedie der udspillede sig blandt helt almindelige danskere, siger Susanne Bier til BT.

Først henvendte hun sig til tekstforfatteren Kim Fupz Aakeson, som var med på den ’vanvittige’ idé.

Derefter henvendte hun sig til Jesper Winge Leisner, der havde havde haft stor succes med at skrive ørehængere til Rocazino.

- Susanne spurgte, om jeg ville være koordinerende led. Jeg sendte en forespørgsel til pladeselskaberne. De fleste vendte tilbage med et rungende nej. Historien var dårlig og uinteressant, mente man, siger Jesper Winge Leisner.

Thomas Helmig ville som den eneste stjerne lege med. Han skrev den smægtende ballade ’The One And Only’. Under voldsomt deadlinepres måtte Leisner skrive res­ten selv.

Et bryllupshit

I dag er især ’Don’t Look For Love’ med sønnen Jesper Winge Leisner og Szhirley et stort radiohit.

Idéen om en musical, baseret på den populære historie og de mange hit kom fra filminstruktøren selv.

- Susanne ærgrede hun sig over, at hun ikke havde lavet en musicalfilm. Idéen om musicalen er Susannes. På et tidspunkt, begyndte hun og jeg at tænke i samme baner. Vi satte os ned, Susanne, Kim, Thomas og jeg tale om, hvordan det kunne gøres.

I 2005 var der premiere på den første ’Den eneste ene’ musical med bl.a. Niels Olsen og Louise Mieritz i de store roller. Det var ren gambling.

Satsede alt - vandt Bier

- Jeg havde ingenting. Slet ikke penge. Jeg satsede 20 mio. kr. Det lykkedes kun fordi jeg ikke anede, hvad jeg havde med at gøre, siger Leisner.

Senere har han med stor succes opsat adskillige musicals.

- Mangemillionærer bliver vi ikke. Men det er fornuftig millionforretning. Susanne og jeg får nok ikke et privatfly. Men vi har haft vores bedste år nogensinde. Vi har tjent penge alle årene. Endda rigtig fornuftigt.

Det er ingen hemmelighed, at romatikken blomstrede mellem Bier og Leisner, mens de arbejdede med musicalen midt 00erne. De blev gift for to år siden. De har aldrig udtalt sig om deres privatliv. Men

Det er da lidt sjovt, at I har fundet den eneste ene.

- Hæ, jaeh. Det synes vi faktisk også.