Ét hjerte. Det er så meget, Politikens kunstanmelder mener, at rapperen Jokeren fortjener for sine nyeste selvportrætter, der består af 100 billeder af hans egen penis.

»I dag vil vi have seriøse og spændende kunstneriske behandlinger af fallos. Tag dog ikke så let på pikken som motiv i kunsten!« lyder det fra kunstanmelder Mathias Kryger.

Han skriver, at udstillingen, der har fået navnet 'Last Man Standing', minder ham om generationen af mænd tæt på 50erne, som går op i sneakers og streetwear.

En generation, der er stor fan af kunstneren Kaws, der laver legetøj og tøj med lidt uhyggelige Disney-motiver. Det sælger for store summer, men det er ikke god kunst, hvis du spørger kunstanmelderen.

Sådan ser nogle af malerierne ud.
Sådan ser nogle af malerierne ud. Foto: Foto: PR
Vis mere

Ifølge Jokeren selv er hele anmeldelsen en omgang studentikos og dårligt skrevet makværk. I en besked til B.T. kaster han sig ud i en form for metaprojekt. En anmeldelse af anmeldelsen.

Han anmelder i penisser, eller som han selv kalder det: pikke.

Han ender med at give Politikens anmeldelse to pikke. Én for at turde skrive noget om Jokeren og én for overhovedet at anmelde udstillingen og kunstværkerne.

»Men så trækker jeg lige en fra, fordi anmeldelsen jo mest handler om hans egne fordomme om min generation,« skriver Jokeren.

Jokeren er bestemt ikke imponeret.

»Fordi kunst handler om beskuerens evne til at reflektere over den, og der dumper Mathias Kryger sgu, selvom jeg altid har været gavmild med pikken,« lyder det fra Jokeren.

Han hæfter sig mest af alt ved, at udstillingen, der foregik i Kristian von Hornsleths lokaler i Hellerup lørdag, fik cementeret penissen som et universelt symbol. Samtidig er han glad for, at de fik solgt nogle af malerierne ved ferniseringen. Hvor mange han solgte, skriver han ikke.

»Udstillingen er jo ikke lavet for at komme ind i varmen hos anmeldere og smagsdommere,« lyder det til sidst fra ham.