Forfatteren Morten Sabroe er aktuel med en ny roman, der tilfældigt falder ned i #MeToo-bevægelsen og nyfeminismen. Selvom romanen mest gør grin med sin mandlige hovedfigur, håber Sabroe, at bøgerne bliver brændt.

Egentlig handler det om en ny roman. Men det er umuligt at undgå det helt store debatemne i alverdens medier det seneste halve år - #MeToo-bevægelsen. Den er opstået i kølvandet på afsløringerne af diverse mediemogulers sexchikane af amerikanske skuespillere.

For journalist og forfatter Morten Sabroes roman ‘32 centimeter’ handler - efter amerikansk forbillede - om en nærmest grotesk populær dansk tv-vært, der forgriber sig på indtil flere kvinder. Hvorfor det ender ham skidt. Titlen refererer til størrelsen på en ældre, mystisk bipersons, en kunstkenders lem, der spiller en vigtig rolle.

Man kan sige, at Sabroe, der ofte optræder som satiriker på Facebook, nu går linen ud med sin første satiriske roman. Alt, hvad Sabroe har skrevet tidligere, har dog en snert af satire. Også hans to mest kendte romaner 'Sidste tog' og 'Du som er i himmlen'. Og 'Hoffmanns', der minder lidt om '32 centimeter'.

Fan af overdrivelser

»Jeg er stor fan af Baron von Münchhausen og overdrivelser i det hele taget,« siger Sabroe med et grin, da BT møder ham på en københavnsk café.

Det er et tilfælde, at romanen udkommer midt i #MeToo-stormen.

»Jeg havde indkaldt to chefer fra mit forlag, Politikens Forlag, og sagde: 'Nu kan det kraftedeme være nok. Jeg vil skrive en bestseller'. Ligesom ‘En mand der hedder Ove’ (svensk roman, udgivet verden over, red).

Mødet førte til flere møder fyldt med store grin. Og det endte med historien om supernarcissisten Alfred Andersen, der i bund og grund er ligeglad med alt og alle. Bare karrieren kører. Rundt omkring ham optræder mere eller mindre parodiske kvinder og mænd. Enkelte ligner noget, man kender i forvejen.

»Men ellers det ikke en nøgleroman. Jeg har nok trukket på et par ting i mig selv i den her hårdkogte kyniske tv-stjerne, der bare vil være berømt. På en måde kan jeg godt lide hans idioti. Han er en god figur, der viser sig at være dygtig, da han får kniven for struben.

Oprindelig var Sabroe inspireret af den amerikanske tv-vært Bill O’Reilly, der måtte betale 100 mio. kr som straf i en sexchikanesag.

Bange for feministerne

»I efteråret blev jeg lidt desperat mht. om folk ville forstå, at romanen er skrevet inden #MeToo begyndte at rulle, og derfor ikke handler om det. Jeg ville have den ud.«

I sin desperation fik Sabroe kontakt til en avis, der ville trykke den som føljeton i december. Der satte forlaget foden ned. Nu er det altså endt med, at bogen er fremrykket og udkommer i næste uge. Men selvom bogen ikke aktuelt har noget at gøre med #MeToo-bevægelsen - og faktisk udleverer sin mandlige hovedperson -  taler Sabroe gerne om, hvad han mener, bevægelsen betyder for debatklimaet i medierne.

Allerede i november skrev han en kronik i Berlingske, der satte sindene i kog.

»Vi ser jo mænd lægge bånd på sig selv, fordi de er bange for få ørerne i feministernes maskine. Vi mænd har brug for at få luft indimellem. Som jeg høre en sige i et program på Radio24syv: 'På et eller andet tidspunkt kommer en svensk mand og skyder en masse kvinder, fordi han har følt sig holdt nede af feministerne',« siger Morten Sabroe.

»Vi skal gøre noget ved den tendens, at folk lægger bånd på sig selv og udøver selvcensur. Det kan parallelliseres til meningsdiktaturet i 70erne, hvor den yderste venstrefløj dominerede i den offentlige debat. Det værste, der findes er, når folk holder deres kæft af frygt. Feministerne har ret i alt, hvad de siger om det patriarkalske samfund og mænd, der begår overgreb, men den angiverkultur, der florerer i USA, skræmmer mig. Ingen kan bevise noget, til gengæld fyger luften med anklager fra kvinder uden at noget kan bevises. Den anklagede bliver dømt skyldig, uden at man ved, om det er rigtigt. Og,« tilføjer Sabroe:

Et klask i bagdelen

»Det er skræmmende, at nuancerne forsvinder. Da den amerikanske skuespiller Matt Damon ville gradbøje diskussionen og diffentiere mellem tilfælde som Weinstein, hvor der udøves magt, og mindre forseelser som et klask i bagdelen, blev han flået levende af femisterne.«

Synes du, at det er i orden med et klask i bagdelen?

»Jeg siger, at der ikke er plads til nuancer. Der har været nyt fokus på Dylan Farrows påstande om, at hun blev seksuelt krænket af Woody Allen. (Den første artikel om sexchikane begyndte med en artikel, skrevet af hendes bror Ronan i The New Yorker). Man ved det ikke. Er det dokumenteret, at Allen har udført seksuelle overgreb på sin steddatter? En domstol afgjorde i 1992, at det var der ikke tegn på. En psykater, der undersøgte hende, sagde, at hun kunne være under sin mors indflydelse. Nu sker der så det, at alle mulige skuespillere, der har været med i Woody Allens film skynder sig at tage afstand fra ham. Fordi meningstyranniet lige nu bæres i en retning, hvor det er klogt.«

Så frygter du, at bogen bliver læst om et partsindlæg imod #MeToo?

»Det er ret fascinerende. Spørgsmålet er lige præcis, om klimaet efterhånden er sådan, at jeg bliver lagt for had. En på forlaget sagde, at det er en manderoman. Det håber jeg ikke. For så sælger den ikke. Jeg håber, at den vil blive købt af en horde af feminister, der brænder den på bålet.«

Fakta

 

Morten Sabroe (født 5. juni 1947 i Gentofte) er en dansk forfatter og journalist.

Sabroe er søn af redaktør og cirkusrevy-direktør Povl Sabroe og Ingrid Larsen, barnebarn af socialreformator og socialdemokrat Peter Sabroe. Efter en uddannelse til bygningssnedker fulgte et studie i Frankrig og journalistuddannelse på Berlingske Tidende.

Som journalist udviklede Sabroe en stærkt personlig stil, inspireret en amerikansk forfattere som Hunter S. Thompson, hvor journalistens engagement og følelser er det bærende element frem for neutral rapportering. Denne tendens ses også i prosaen, der ofte har selvbiografiske elementer. Har modtaget flere arbejdslegater fra Statens Kunstfond.

Har bl.a. udgivet:

Rejsen til Amerika – 1986
En luder steg af toget – 1994
Undskyld, men hvor er udgangen – 1999
Hoffmans – 2003
Du som er i himlen – 2007
Kærlighedskrigeren – 2008
Fader vor - 2011
Libido - 2013
Drengen der løb med Gud - 2015
Love me Do - 2017