Når man er firedobbelt Bodil-vinder med en lang liste af glansroller på CV'et, kan man godt have et par enkelte fejlskud.

Det har Nikolaj Lie Kaas.

Og skuespilleren tøver ikke med at fremhæve to roller, han nok ikke burde have taget.

To roller, han enten har taget for pengenes skyld, eller fordi han fik at vide, at det ville være 'et godt træk for karrieren'.

Nikolaj Lie Kaas med konen Anne Langkilde.
Nikolaj Lie Kaas med konen Anne Langkilde. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

I tre år fra 2007 spillede Nikolaj Lie Kaas en fast karakter i reklamerne for hårde hvidevarekæden Punkt 1, hvor særligt 'det er en win-win-situation' blev hans catchphrase.

Og det var hverken fordi, han følte noget særligt for hvidevare-kæden eller så en stor udfordring i at spille den humoristiske karakter, fortæller den 46-åige stjerneskuespiller ifølge Se & Hør til magasinet Dossier.

»Det er ikke, fordi jeg tænker, at Punkt 1 har et særligt godt budskab, at jeg siger ja til at spille en jysk sælger, hvis eneste interesse er hvidevarer. Det var nærmest en fysisk overvindelse for mig at gå på arbejde, men jeg prøvede at finde noget sjovt i at spille en karakter, der var så langt ude,« siger han.

Også i udlandet har han oplevet at spille en rolle, han ikke helt kan stå inde for.

»Jeg lavede på et tidspunkt en tysk tv-serie, 'Der Kommissar und das Meer', uden den helt store ambition om, at det ville blive et mesterværk. Den ambition delte jeg vist også med instruktøren,« afslører han i magasinet.

Nikolaj Lie Kaas har tidligere fortalt, hvorfor han trådte ind i reklamebranchen dengang i 2007.

»Jeg sagde ja til at medvirke i Punkt 1-reklamerne på et tidspunkt, hvor jeg lige var blevet far og ikke havde tjent en krone i et år. Man får mange penge for at være med i sådan en reklame, og det var bevæggrunden,« fortalte Nikolaj Lie Kaas til Euroman i 2010.

Nikolaj Lie Kaas er i næste måned biografaktuel med dramaet 'Kollision', hvor han spiller over for Cecilie Stenspil, Nicolas Bro og Rasmus Bjerg.