Det er et sjældent match - og et sjældent godt match.

Mor og datter på scenen sammen. For første gang.

»Næsten«, siger Mathilde Norholt, da hun møder BT til de første læseprøver på musicalen Dirty Dancing i Tivoli.

»Vi optrådte begge i samme stykke for mange år siden, da jeg var 12-13 år, på Gladsaxe Teater. Men vi havde ingen scener sammen«.

Det har de nu, og man spørger sig selv, hvordan det mon kommer til at spænde af.

»Du aner ikke, hvor tæt vi er, folk ville tro det var løgn, hvis vi fortalte det«, smiler Kirsten Norholt, der altid har bakket datteren op.

»Hun kunne have valgt så mange andre veje. Hun er fænomenal til at tegne og kunne også være blevet designer, men hun ville være skuespiller, og hun har det jo ikke fra fremmede«, siger mor Norholt, der har datteren med skuespiller Flemming Sørensen.

»Jeg er jo vokset op på bagscenen af et teater. Helt fra lille blev jeg slæbt med på arbejde, og mange gange er jeg faldet i søvn på teatret. Jeg elsker stadig den der særlige duft fra garderoben, fordi jeg kan huske den, helt fra jeg var lille, siger Mathilde, der aldrig har haft behov for det obligatoriske teenage-oprør.

»Det kan godt være, at jeg har været tvær teenager i en kort periode, men oprør har jeg aldrig gjort. Mine forældre har altid bakket mig op, og jeg har fået lov til at gøre det, jeg havde lyst til. Det blev vist kun til en enkelt lille næsepiercing, indtil jeg fandt ud af, at det ikke var noget. Og det sjove er, at mange af mine oprørske veninder, der var punkere og bz'ere, lever et helt almindeligt og lettere kedeligt småborgerligt liv i dag. Så det er forkert at sige, at det er mig, der er endt som den pæne pige«.

»Hjemme hos os, var der altid gang i den. Mystiske ting i hjørnerne, sjove mennesker, der kom på besøg, og masser af musik«, siger Mathilde Norholt, mens hendes mor nikker:

»Ja, altid masser af musik. Kedeligt har der aldrig været hjemme hos os«, griner Kirsten Norholt.

»Du er blevet opdraget til være et anstændigt menneske, men der har aldrig været noget med forbud, og det må man ikke. Så kedelig er du i hvert fald ikke blevet. Det har der aldrig været plads til, og der har heller aldrig været noget med, at du skulle have noget at falde tilbage på. Det er jo frygteligt. Som Dronning Ingrid sagde; 'man gør, hvad man skal'«, siger Kirsten Norholt med et stort smil til sin datter.

»Vi har altid haft et meget tæt forhold, og det har været helt upåklageligt. Og det fantastiske ved at skulle stå på scenen sammen nu er, at Mathilde for længst er flyttet hjemmefra, og så er det jo desværre begrænset, hvor meget vi ser til hinanden hver dag. Så alene det, at vi kan se hinanden så meget nu, er bare skønt«, siger Kirsten Norholt, der har Tivoli i blodet, siden hun som balletbarn optrådte på Pantomimeteateret i den gamle forlystelseshave, og senere i 80'erne som primus motor i Tivolirevyen.

Fra d. 26. februar optræder de sammen i Tivolis Koncertsal. Mathilde i den kvindelige hovedrolle som Frances 'Baby' Houseman, stærkt flankeret af den fænomenale performer Silas Holst, som Johnny Castle.

Og så med Kirsten Norholt, der spiller Marjorie Houseman i 'Dirty Dancing'. Og således også spiller Mathildes mor på scenen.

Udover de tre medvirker blandt andre Robert Hansen, Laura Drasbæk, Claus Bue, Christian Mosbæk, Dick Kaysø, James Sampson og det kvindelige danse-es Karina Frimodt.

Dirty Dancing kører i Tivoli fra d. 26. februar til 30. april. Og i Musikhuset i Århus fra d. 8. maj til d. 31. maj.

Dagens læseprøver startede med, at Tivolis nytiltrådte underdirektør, Nikolaj Koppel kunne meddele hele holdet, at samtlige billetter til 'Dirty Dancing' var udsolgt. Ialt 115.000 stk.

Allerede fire måneder før premieren var der solgt 100.00 billetter, hvilket gør musicalen til den hurtigst sælgende musicalforestilling nogensinde i Danmark.