Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Model og influencer Cecilie Haugaard ser mod Norge.

Hun slår nemlig på sin Instagram-profil et slag for, at Danmark burde indføre en lignende lov som den, vores naboer mod nord indførte for et år siden.

Her blev vedtaget en ændring i markedsføringslovgivningen, så det fremover er påkrævet af norske influencere, at de på deres sponsorerede opslag anfører, når billederne er redigerede.

'Det synes jeg egentlig er en god lov, som måske kunne hjælpe med at lette lidt på det bogstaveligt talt urealistiske billede, der nogle gange bliver fremstillet på de sociale medier,' lyder det i et nyt opslag fra den 31-årige model.

'Jeg tror, lidt mere gennemsigtighed ville hjælpe os alle til ikke at føle os mere utilstrækkelige, end hvad vi måske allerede gør, pga. perfekthedskulturen.'

I opslaget deler Cecilie Haugaard henholdsvis et redigeret og et ikke-redigeret billede af sig selv.

På det redigerede billede har hun givet sig selv 'fyldigere hår og læber, markerede kindben og fejlfri, glansfuld hud', som hun skriver i opslaget.

'Det er som sådan ikke noget nyt, men jeg er meget overrasket og faktisk lidt rystet over, hvor 'naturligt' det rent faktisk ser ud.'

Forslaget har da også fået støtte fra andre, der ligeledes har en stor følgerskare – og ikke mindst udfører kommercielle samarbejder – på deres egne sociale medier.

Herunder influenceren Emilie Lilja og skuespilleren Sus Wilkins, der begge med store bogstaver skriver 'IND MED DEN LOV' i kommentarsporet.

B.T. forsøger at få en kommentar fra Cecilie Haugaard.