De amerikanske kendisser holder sig generelt ikke tilbage, når det gælder deres egne holdninger til eksempelvis politik og andre samfundsemner. I Danmark er de kendte knap så åbenmundede. For tiden er der ellers nok af hotte emner med politiske over- eller undertoner.
Her tænker jeg selvfølgelig på coronakrisen og sexisme skråstreg MeToo. I det hele taget er det ganske få kendte danske skuespillere, sportsstjerner, musikere, sangere og tv-kendisser, der bekender kulør, når det drejer sig om politik.
Og det er der ganske givet en god grund til. Nemlig skrækken for at støde den målgruppe af danskere, der mener noget andet end en selv, og dermed minimere målgruppen for det, man tjener penge på, eksempelvis musik, skuespil, foredrag eller kommercielle samarbejder med virksomheder, hvor man promoverer deres produkter.
I sidste ende er det jo netop forbrugerne af alt fra produkter til kultur, der bestemmer, om de gider investere deres penge i lige præcis det produkt, som de kendte står bag eller er involveret i. Og det kan koste dyrt at lægge sig ud med de danskere, der ikke er enige i et politisk statement.
Det kan koste dyrt at lægge sig ud med de danskere, der ikke er enige i et politiske statement.Anna Thygesen, kommunikationsekspert
For negativ omtale er aldrig godt for et brand, uanset om det er et firma eller et personligt brand. For et par uger siden skrev jeg om influenceren Saszeline Dreyer, der er sprunget ud som konspirationsteoretiker, og resultatet har været masser af negativ omtale og afbrudte samarbejder med firmaer, der ikke vil have deres navn blandet ind i den samfundsdebat.
Kendisfrisøren Dennis Knudsen fik også en ordentlig en på puklen, fordi han skrev, at han var dødtræt af al den MeToo-snak, og at der nu slet ikke var plads til en flirt og et kompliment mere. Han mente faktisk, at al den snak om sexisme var med til at gøre mænd til bøsser.
Noget af en udmelding at komme med, når ens hovedmålgruppe er kvinder, og man selv er homoseksuel. Mit gæt er, at frisøren så, hvordan den modvind, han oplevede, kunne få konsekvenser for hans forretning – så han lagde sig selvfølgelig fladt ned og undskyldte.
Det koster nemlig på populariteten, når man som kendis blander sig i debatten. Mange husker stadig danskpop-sangeren Richard Ragnwald, der stillede op til Dansk Folkepartis årsmøde og sang sit store hit 'Kære lille mormor', som han belejligt havde døbt om til 'Kære lille Pia' i dagens anledning.

Det fik han drøje hug for. Han blev fremover kaldt Dansk Folkeparti-sangeren, og der skal nok have været nogle job, han missede på den konto, selv om mange af hans fans nok var ligeglade eller ligefrem syntes, det var fedt, at han stillede op for det parti.
Men han stod nok ikke øverst på DR's liste over sangere, de gerne ville invitere ind i de store shows.
Det er lidt nemmere for kendisser at stemple ind i miljødebatten, for det er en sag, både de røde, blå og gule i Folketinget støtter op om. Så længe man holder sig til ‘feel good’-aktiviteter, som ingen kan have noget imod, er alt fint.
Og når selv realitydamerne i TV3-programmet ‘Forsidefruerne’ samler affald og taler om madspild, så ved vi, at miljøet er gået fra at være et farligt emne for kendisser at tale om til et højaktuelt og populært emne. Det er ligefrem med til at positionere dem som moderne og samfundsinteresserede kendisser med noget andet og mere på hjerte end intriger, make-up, nye bryster og hvad ved jeg.