Da realitystjernen forleden offentliggjorde nyheden om sin nye undertøjsserie, Kimono, faldt det ikke i god jord hos japanerne.

Flere udtrykte nemlig harme over, at hendes nye linje deler navn med landets nationaldragt. Det har fået Kim Kardashian til at forsvare sig selv og sit mærke.

I en udtalelse til The New York Times forklarer realitystjernen, at det ikke har været hendes hensigt at designe tøj, der ligner eller vanærer den traditionelle kimono.

»Jeg forstår og har dyb respekt for kimonoens betydning i japansk kultur,« siger hun.

Her ses Kim Kardashians nye shapewear-linke. (Foto: Vanessa Beecroft/Reuters(
Her ses Kim Kardashians nye shapewear-linke. (Foto: Vanessa Beecroft/Reuters( UGC

Hun understreger dog også, at hun ikke har planer om at ændre navnet på sin tøjserie som følge af reaktionerne.

»Mit tøjmærke er udarbejdet med inklusivitet og mangfoldighed i centrum, og jeg er utrolig stolt af, hvad der er på vej.«

Hendes nye tøjlinje bliver lanceret i juli og indeholder shapewear i forskellige former og farver.

Tøjlinjens navn er formentlig valgt med udgangspunkt i realitystjernens eget navn, nøjagtigt som nogle af hendes andre mærker er det. Eksempelvis Kimoji og KKW Beauty.

Men det er ikke i orden, mener kritikerne. Foruden at være vrede over selve navnet, er der ligeledes flere, der har kritiseret, at Kim Kardashian ansøgt om patent på navnet.

Også denne kritik vifter 38-årige forretningskvinde af sig.

»Når jeg udfylder en sådan ansøgning får jeg mulighed for at bruge ordet til min tøjlinje,« forklarer hun og fortsætter:

»Det udelukker og begrænser ikke andre fra at lave kimonoer eller bruge ordet om den traditionsrige beklædningsgenstand.«