Først forelskede kineserne sig i den lille havfrue, nu har de forelsket sig i designeren Jim Lyngvild. Designeren skal være med i to tv-programmer, det ene med over 200 millioner seere.

Jim Lyngvild har i mange år været et stort navn i den danske modeindustri, men nu er han også et stort navn på den kinesiske catwalk.

Til Shanghai Fashion Week vandt den til tider kontroversielle designer prisen for det smukkeste show for "The Ride of the Valkyries", som han skabte i samarbejde med Kopenhagen Fur.

LÆS OGSÅ: Her indvier Inger Støjberg Jim Lyngvilds ase-tempel

Men det blev ikke Jim Lyngvilds sidste tur til riget i midten, da han netop har skrevet under på kontrakter med to store tv-shows omhandlende mode og design.

Det ene program hedder ”The Muse Dress” hvor Kinas fem største designere, hvor af den ene er Jim Lyngvild, skal designe to kollektioner.

LÆS OGSÅ: Simon Jul afslører: Vildt sexliv

Hver designer er blevet sat sammen med en kinesisk stjerne, der skal bære tøjet foran et dommerpanel, der skal afgøre, hvem der har lavet det bedste design. Jim Lyngvild har fået sangerinden Karen Mok som model.

Artiklen fortsætter under billedet

I 2003 og 2006 vandt Karen Mok Golden Melody Award for bedste kinesiske kvindelige artist. Golden Melody Award er Asiens svar til en Grammy.
I 2003 og 2006 vandt Karen Mok Golden Melody Award for bedste kinesiske kvindelige artist. Golden Melody Award er Asiens svar til en Grammy. Foto: All Over
Vis mere

På trods af successen med det meget rå, nordiske design til Shanghai Fashion Week er den asatroende designer gået i en anden retning denne gang:

- Jeg er meget inspireret af Askepot og Iris Apfel i denne omgang. Man er jo nødt til at forny sig, eller siger folk bare ’kan han ikke andet’, fortæller Jim Lyngvild til HER&NU.

LÆS OGSÅ: Panik i kongehuset: Henrik flytter til Frankrig

Artiklen fortsætter under billedet

På trods af sine 94 år er modeikon og indretningsarkitekten Iris Apfel stadig aktiv. I år har hun været med en reklame for en fransk bil og ansigt for det australske mærke Blue Illusion.
På trods af sine 94 år er modeikon og indretningsarkitekten Iris Apfel stadig aktiv. I år har hun været med en reklame for en fransk bil og ansigt for det australske mærke Blue Illusion. Foto: All Over
Vis mere

Programmet har 200 millioner seere, og det giver et budget, vi ikke er helt vant til på dansk jord:

- Jeg pendler frem og tilbage et par gange om måneden, men det er ikke noget problem, da programmet er så populært, at det har et helt vildt budget. I min kontrakt står der, at jeg kun må flyve på første klasse, så kan jeg ligge ned hele vejen, og på den måde er det udmærket at flyve så tit, fortæller Jim Lyngvild til HER&NU.

LÆS OGSÅ: Julie Ølgaard: Langdistance-ægteskab er en udfordring

Udover luksuriøse flyrejser indeholder kontrakten også chauffør i Kina og et værelse på et lækkert hotel.

Det andet program, den danske designer skal deltage i, minder lidt om det amerikanske koncept ”Top Model”, men er alligevel ikke helt det samme.

LÆS OGSÅ: Jim Lyngvild: Jeg aner ikke, hvad der står på min konto

I det kinesiske program er der valgt en person fra henholdsvis Japan, Kina, Korea, Europa og USA til at finde modeller i hver deres land eller region, som skal konkurrere mod hinanden. Den danske designer skal selvfølgelig præsentere Europa.

Finalen på dette program skal holdes i Dubai, men Jim Lyngvild håber at kunne få modellerne til at lægge vejen forbi Danmark:

- Jeg gør jo ikke det her for min egen pengepungs skyld. Jeg gør det for at skabe noget forretning for danske virksomheder. Hvis det her program optager et afsnit i Danmark, vil jeg jo klæde modellerne i Kopenhagen Fur, House of Amber og fotografere dem i en Wegner-stol. Tænk på alle de turister det kunne trække til landet, fortæller en begejstret Jim Lyngvild.

LÆS OGSÅ: Natklub-konkurs koster Lina Rafn millioner

Jim Lyngvild har i løbet af de sidste to måneder været i Kina fem gange, men han har ingen intentioner om at flytte om på den anden side af kloden.

Artiklen er oprindeligt publiceret på www.herognu.dk.