NY BOG: Producer følte sig misbrugt af nationalskjalden

For første gang gør en af Kim Larsens samarbejdspartnere nådesløst op med nationalskjalden. Under titlen ’Erindringer om Larsen og Clausen og andre ronkedorer i rockland’ udsender den tidligere rockproducer Kim Hyttel en biografi. Han går helt tæt på de to populære, folkekære gøglere. Specielt Larsen står ellers som spillemanden, der har defineret lyden af Danmark for flere generationer. Ingen over eller ved siden af Larsen. Men Hyttel tegner et portræt af to store egoister, der bruger og misbruger alle, de møder på deres vej. - Jeg vil gå ud over rimelige grænser og hensynsløst trampe ind på hovedpersonernes mest private enemærker, uden hensyntagen til Larsens og Clausens ømfindtlige prinsesse-fornemmelser, sarte ligtorne og mimoseagtige følsomhed, siger Kim Hyttel som indledning, og tilføjer: - Uden bekymret skelen til tabuer og taburetter vil jeg mase mig henover, indover og udover enhver anstændighed og velærværdighed, siger Hyttel videre. Underforstået: som Larsen og Clausen selv. Egentlig har det aldrig været meningen, at Hyttel skulle fortælle sin historie, som han nu gør i samarbejde med journalisten Michael Frank Møller. Efter nogle hektiske år med sex, drugs and rock’n’roll i Danmark har han bosat sig på den italienske ø Pantelleria.

Vil fortælle sandheden

- Jeg blev ringet op af to unge journalister, der var i gang med at skrive en biografi om Kim Larsen (udkommer senere på Gyldendal, red.). Om jeg ville være med? Jeg stillede også op til biografien ’Larsen’ (2002). Den endte som et rent skønmaleri. Så besluttede jeg at fortælle sandheden selv, siger Hyttel til B.T. Han skåner ingen i bogen. Journalister, pladeselskabsdirektører, og musikere får tørt på. Han skåner ikke sig selv. Især Hyttels børn blev svigtet i jagten på fame and fortune. Hyttel og Larsen arbejdede sammen om Kim Larsen-albummet ’Wisdom Is Sexy’ (udkom 1992). Hyttel fandt sig selv som offer i en kamp på flere planer. Larsen ville løsrive sig fra sin mangeårige mentor, manden bag Gasolin, Poul Bruun. Inspireret af Sort Sol-nummeret ’Siggimund Blue’ - produceret af Hyttel - ville Larsen ud af popskabet. Han ville være rock’n’roll. Samtidig kørte Ekstra Bladet en hadsk kampagne mod Larsen og ’Wisdom Is Sexy’. Hyttel oplevede samarbejdet med Larsen som ’en masochistisk bondage session’.

Uden empati

Han stod tilbage med følelsen af at være det kalkulerede offer i en aftalt krig mellem to mænd helt uden empati, Kim Larsen og Poul Bruun. Sidstnævnte beskrives som en kynisk, skruppelløs pranger. - Larsen skabte en umulig arbejdssituation for mig og et komplet umuligt kommercielt forløb for albummet, han tvang mig ind i krydsilden mellem ham og Ekstra Bladet, og da salverne begyndte at falde faretruende tæt, gik han uden videre over til den af ham udpegede grusomme fjende, skriver Kim Hyttel. - Ikke alene gik han over, han gik også til angreb på mig. Da Larsens overlevelsesinstinkt omsider langt om længe aktiveredes, og det omsider bragte den sidste rest af fornuft tilbage til manden, forlod han uden forklaringer eller kommentarer den kamp, han havde udnævnt som livsvigtig, altafgørende og uomgængelig. Den kamp, han havde afkrævet mig en dyr og hellig ed på, at jeg ville kæmpe til den bitre ende. Dem, der lydigt havde måttet stille op som fodsoldater på hans side i krigen, blev nu efterladt til deres egen triste skæbne og tilsyneladende helt uden så meget som blot en molekylær rest af flov eftersmag hos Larsen eller nogen form for moralsk eftertænksomhed. Det måtte vi selv om. Vi havde ikke kunnet kæmpet kampen til sejr, så derfor skulle vi ofres. Det var ikke hans nederlag, det var vores nederlag, skriver Hyttel i bogen.

Brugt og misbrugt

Til B.T. siger han, at han føler sig både brugt og misbrugt af Larsen. - Kim Larsen bruger alle, han arbejder sammen med. Jeg tror, ikke, at Kim Larsen kender andre måder for samvær. Jeg tror ikke, at det er ondskab. Men når Kim Larsen kommer ind i et lokale, suger han alt ud af de mennesker, han kommer i kontakt med. Det er ren eksercits. Jeg ved ikke, hvordan det kan lade sig gøre. Der er ikke mange, der har rejst sig efter et langt forløb med Kim Larsen. Jeg kan kun komme i tanke om en enkelt. Han løfter dig op på et niveau. Der findes ikke pensionsordninger, når man arbejder i den branche. Det skal man selvfølgelig selv være bevidst om. Men der er ingen hånd, der rækker ud, når man falder ned efter et samarbejde med Kim, siger Kim Hyttel. Er du ikke bare en bitter mand? - Jeg er ikke bitter, eller ude på hævn. Det er ikke et martyrium. Tværtimod har jeg i årevis gjort alt for at glemme historien. Men jeg er træt af løgnen. Fra en Kim Larsen, der ellers er meget renhedssøgende i sin musik. Jeg mener stadig, min historie er relevant. Hvad vil du opnå ved at fortælle en 20 år gammel historie? - Jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, hvor godt man holder øje med hinanden i den branche. Jeg syntes dengang, at det var blodigt uretfærdigt. I dag ser jeg det som interessant, fordi den blotlægger hele spillet mellem branchen, kunstnere, producere og medierne. Jeg ved, at det ikke har forandret sig, siger Hyttel - som aldrig vil kunne tilgive Larsen. - Tilgivelsen fordrer vel, at Larsen er villig til at erkende sin brøde, at se hvor han fejler? At se de ofre, han har skabt på sin vej? Først og fremmest koner og børn, men også diverse samarbejdspartnere? Hvordan skal man kunne tilgive manden, hvis han ikke vil indrømme at have gjort noget galt? Det giver ingen mening. Jo, for Larsen, for han vil fritages for at skulle indrømme noget, og han vil tilgives på en og samme tid, for han vil elskes betingelsesløst. Han vil indrømmes pladsen til at kompensere for sine tab i kærligheden, uden hensyntagen til mulige konsekvenser for andre, skriver Kim Hyttel i ’Erindringer om Larsen og Clausen’. Kim Larsen meddeler via sin manager, at han ikke ønsker at kommentere Kim Hyttels udtalelser.