Influenceren Anne Gadegaard reklamerer i et opslag på sin Instagram-profil for slankeproduktet 'Slim boost, calorie fighter', som producenten Nupo står bag. Et produkt, der skal hæmme optagelsen af fedt og sukker samt dæmpe appetitten.

I reklamen forklarer Anne Gadegaard, at hun ofte får beskeder omkring vægttab, og at det nye produkt virkelig hjælper til, hvis hun ved, at hun hurtigt skal smide nogle kilo. Men reklamen er bestemt ikke faldet i god jord.

I stedet har den affødt en del kritik blandt influencerens mange følgere, der i kommentarfeltet har kritiseret Anne Gadegaard. Kommentarer, der dog senere er blevet slettet, ligesom det ikke længere er muligt at kommentere. Kritikken har derfor bredt sig til andre platforme, som for eksempel Jodel, der er en app, hvor man anonymt kan give holdninger til kende.

Nupo er ikke et ulovligt produkt, men alligevel mener flere, at det er moralsk forkasteligt at reklamere for slankeprodukter som influencer.

En af mange kritikere er Jonas Germann, der er sundhedsdebattør, kostvejleder og er uddannet i sundhed og ernæring. Han reagerede prompte på sin Instagram, da han så en anden influencer, Elvira Pitzner, der reklamerede for samme produkt.

Generelt mener han, at det gør problematikken endnu større, når influencere reklamerer for slankeprodukter, da mange af disse influencere har en betroet ung følgerskare, som let kan påvirkes af de budskaber, som influencerne bringer:

»Jeg synes, at det er sindssygt problematisk, at det er målrettet en meget ung gruppe. Det er unge, pæne influencere med helt normal kropsvægt, som promoverer slankemiddel til unge følgere, der så kan få et betroet forhold til den her kost i en tidlig alder. Influcere har så meget påvirkning. De har så stor gennemslagskraft hos deres følgere. Nupo påstår, at det skal være til overvægtige, men det ender hos helt normale mennesker. Man sender et signal om, at de her mennesker bør være tyndere, de burde tabe sig. Det er med til at sygeliggøre forståelsen af kroppen.«

Når unge mennesker har tiltro til det indhold og de budskaber, som influencere deler, så er det endnu mere problematisk, når kommunikationen bliver ensrettet. Det sker, når kritiske kommentarer slettes, eller kommentarer helt blokeres. Men det er et helt normalt værktøj, mener Germann:

»Det er en helt klassisk tilgang, når man ikke kan forsvare sit produkt fagligt. Når man ikke imødekommer kritikken og har dokumentation på virkningerne, så fjerner man kommentarerne. Det er både uetisk og uforsvarligt. Det viser, at de er helt ligeglade med den effekt, som de har på deres følgere, og om de fremmer spiseforstyrrelser eller særlige kropsidealer.«

Hverken Elvira Pitzner eller Anne Gadegaard er vendt tilbage på B.T.s henvendelser.

Anne Gadegaard skriver selv i sin reklame, at hun i den seneste tid har tænkt mere over, hvad hun deler, fordi hun frygter at træde folk over træerne.

'For noget tid siden snakkede jeg om, hvor træt af det, jeg er over, at jeg ikke bare kan være ærlig over for jer. Sådan helt generelt, uden at skulle være bange for at træde nogen over tæerne. Jeg har efterhånden lært, at man ikke kan gøre alle tilfredse, og at mennesker bare er forskellige. Halleluja!! Når jeg ikke kan være ærlig med jer eller i hvert fald ikke føler, jeg kan være ærlig, så gør det også, at jeg holder mig selv tilbage og ikke får postet lige så meget, som jeg gerne vil, og jeg deler ikke så meget med jer her på Instagram, som jeg egentlig gerne vil.'

Men den store interesse for hendes tanker om vægttab fik hende altså alligevel til at reklamere for Nupos produkt, fortæller influenceren i opslaget.