Hvordan fire langhårede jyder blev til Danmarks vigtigste orkester

Alene gruppenavnet vidner om, hvor fremsynede, herrerne fra TV-2 allerede var i 1980. År senere måtte tv-kanalen således spørge om lov til at dele navnet. Og albummet 'Showtime',er kulminationen på 32 års udvikling og jernhårdt arbejde.

I anledning af gruppens 17. album ( som TV-2) har Steffen Brandt skrevet nogle af sin karrieres bedste sange, 'Fuck den kærlighed' og den melankolske 'Go tur hjem' - om døden. Melodier og arrangementer er superstramme og fængende.

Men sådan lød TV-2 bestemt ikke i 1978, da bandet stadig kaldte sig Taurus.

Med Danmarks førende hippie , Finn Olafsson ( fra gruppen Ache), som producer indspillede d'herrer Brandt, Gaul, Olesen og Lerchenfeldt albummet 'Whatever happened to the sixties'.

En genial idé

Før nogen kunne nå at svare på dét retoriske spørgsmål, havnede albummet med de engelsksprogede og lange, syrede, Pink Floyd-inspirerede numre i hele landets udsalgskasser.

Og hvis det ikke var for én simpel og helt igennem genial idé, var Steffen Brandt og kompagni endt som en hurtigt glemt parentes i dansk musikhistorie.

Men sådan skulle det heldigvis ikke gå. Inspireret af en ny, elektronisk rocklyd, der var blevet markedsført af det tyske synth-band Kraftwerk, droppede Brandt og kompagni de lange, syrede hippie -sange.

De iførte sig uniformlignende dragter, skiftede navn til TV-2, skabte ultrakorte og næsten slogan-agtige popsange og pakkede det hele ind i en unik lyd, der i 1981 røg ud i butikkerne som 'Fantastiske Toyota' - TV-2s første og nu legendariske studiealbum.

Steffen Brandt havde egentlig haft travlt som gruppen Klichés nye tangentspiller ( sammen med bl. a. Lars H. U. G.). Trommeslager Sven Gaul var på lang ferie i USA. Men alligevel blev deres fælles nye vision til vinyl.

Og siden har dansk rock ikke været det samme. Snart fulgte den ene perfekte popsang efter den anden.

Og det hele kulminerede i 1985 med albummet 'Rigtige mænd gider ikke høre mere vrøvl'. Nu var Steffen Brandts sange ikke længere blot sikre topsælgere på hitlisterne. Gruppens tanker og toner skabte trends, fremkaldte debat og ryddede alle forsiderne. Og selvom vi i 2011 - 32 år efter de langhårede dage i Aarhus - er blevet vant til bandets geni, så minder TV-2 og 'Showtime' os stadig om, at pop kan være andet og langt mere end blot forgængelig underholdning.