Christian Fuhlendorff sætter barren højt og indimellem humoren meget lavt i sit nye show ‘Går over i historien’. Kedeligt er det ikke.

Det begynder svagt og ret famlende. Kaotisk ligefrem. Som f.eks. også Carsten Bang i dennes seneste show optræder Fuhlendorff som sin egen opvarmer. Han er dog så ærlig at sige, at det handler om at spare penge.

Tricket at lade en fra publikum læse en intro til showet op fra et stykke papir ville kun være sjov, hvis vedkommende greb muligheden og begyndte at improvisere.

Meningen med Fuhlendorffs egen ‘opvarmning’ viser sig først noget senere inde i det halvanden time lange show.

En form for far og datter carpole - en klassisk samtale mellem en far og en datter i en alder, hvor hun fornemmer, at verden er større og livet mere forunderligt, end det virkede, da hun gik i vuggestue. Hun taler om Gud. Far tror ikke på religion.

Det fungerer som rammefortælling om en halvanden time lang latterkrønike, hvor Fuhlendorff gør sig som videnskabskomiker.

I øvrigt passende iklædt professormundering i form af butterfly og vest.

Hvor de fleste danske komikere lige nu er tilbage ved rødderne med klassisk oberservations stand-up, fortsætter Fuhlendorff med at udfordre sig selv i storytelling, som han har gjort i sine seneste to show. Point for det.

Det er de virkelig store spørgsmål, der er på spil. Religion, demokrati, politik, genetik, arternes oprindelse, fysik, biologi, sladderens væsen. Sågar kønskommentatoren Henrik Marstal har fundet vej til showet. Vi forstår at Hitler trods alt var en lille smule mere sympatisk.

Udover at Christian Fuhlendorff skriver blændende, er han en god skuespiller. Han formår at veksle mellem rund Preben Kaas'k folkelighed og overrumplende, ætsende satirisk snert.

'Og Gud skabte verden' handler hurtigt og behændigt om pædofile præster. Udbytning af Afrika. Det ene af de to fly, der smadrede Twin Towers 9-11, har besøg af Chewbacca fra Star Wars i cockpittet.

Selvom Fuhlendorffs main force stadig er en imponerende høj jokerate, når han berører det nære og almene, har han mange gode og tankevækkende pointer på det overordnede plan.

Selv når han forsøger at forklare to så svært forståelige fænomener som universets skabelse og Peter Falktoft.

Det er langt hen ad vejen intelligent, smart og den  35 -årige komiker jonglerer ganske stilsikkert med sine mange punchlines, greb og callbacks. Og han har et skarpt blik for det komiske i selvmodsigelser. Som når han fortæller datteren, at religion er noget overnaturligt pjat for derefter at forsøge at forklare, hvordan verden opstod ud af intet.

Jo længere, han kommer i showet, jo mere handler det om kønspolitik. Det er stærke sager - om det handler om undertrykte kvinders miserable forhold sammenlignet med afrikanske slaver, eller en meget morsom bid om et besøg med konen til et foredrag, hvor en lærd dokumenterer, at mænd har godt af at sove, mens kvinder ammer nyfødte. Den slags kommer der mere af i anden halvdel af showet med premiere til efteråret.

Desværre forspilder Fuhlendorff chancen for at slutte af med det, der kunne have været den smukkeste afrunding af et dansk stand-up show nogensinde.

Præcis hvordan skal ikke afsløres her.

Men hans afrundende joke ovenpå endnu en dybt rørende, eksistentiel samtale med den lille datter - igen Fuhlendorff er en god skuespiller - er dum og malplaceret. I øvrigt bør et callback til en tidligere joke være sjovere end første gang.

Gid Fuhlendorff havde haft modet til at stoppe oppe i stjernerne i stedet for smide sig selv, sit show og publikum ned på scenegulvet med et brag til sidst.

Christian Fuhlendorff, 'Går over i historien I', Folketeatret. Premiere 1. marts. BT så showet 9 marts.