Det er ikke let at anmelde Rune Klans nye show 'Barnløs'.

For første gang udfordrer den tidligere semi-maniske tryllerik sig selv og sit efterhånden store, folkelige publikum med en sammenhængende fortælling med hans eget privatliv som omdrejningspunkt. Hans yderst private, private privatliv.

Som andre danske komikere har gjort før ham. Det er naturligt at sammenligne med Jonathan Spangs trilogi og Linda P’s seneste to show. Men det er altså svært at anmelde ’Barnløs’ uden at afsløre for meget om historie, point of no return og slutning.

Her er alligevel et forsøg.

Som altid med Rune Klan er ’Barnløs’ fyldt med crazy rekvisitter, der ligner 'Bamses billedbog for byggelegepladspædagoger på svampe'. Men der er også en helt ny tone i ’Barnløs’.

Det er gags og trylleri, men der er også en insisteren på at blive taget alvorligt. Sådan føles det som tilhører dernede i salen i det danske nationalteater, som så vidt vides aldrig har lagt rum til tryllekunst tidligere. Og kun Anders Matthesen – hvem andre? – har tidligere lavet stand-up i Det Kongelige.

Siden den spæde begyndelse, hvor han efter eget udsagn foragtede begrebet folkelighed, er Rune Klan i dag blevet en af landets største entertainere – og netop folkelig. Den kommende flere måneder lange turné taler sit eget sprog om hans popularitet.

Det er imponerende at se, hvordan Rune Klan kontrollerer rummet og opfylder kontrakten med sit publikum med sin smittende humørfyldte ligefremme stil og skarphed. Med sin risikovillighed. Det bliver sgu helt kærligt til sidst efter halvanden time. Undervejs mødes Klan igen og igen af stormende bifald.

Også selvom det ikke er berettiget.

Som i det seneste show forsøger Klan at trylle Søren Kierkegaard ind i suppedasen. Et par gange under aftenens premiere vover han sig ind i en eksistentialistisk labyrint - iblandet rå jokes. Det fungerede overhovedet ikke.  Slet ikke i en passage, der foregår på en café. Undskyld, men det var sort snak.

Måske sabotage fra Søren Kirkegaard-haderen H.C. Andersens ånd, der siges at spøge i det gamle teater.

Showets anslag er ikke overraskende: Rune Klan og hans kone har trods syv års samliv ingen børn. Det afstedkommer en del småmobning fra venner og resten af det omgivende samfund: 40 år og ingen børn. Netop som det begynder at lyde lige lovlig banalt og som observationer, man kunne opleve på stand-up scener alle mulige andre steder i verden, tager Rune Klan springet. Og så er vi tilbage ved begyndelsen: det ville være synd at afsløre alt for meget.

Men begreber som sædkvalitet, follikler, fertilitet og menstruation er spil.

Der er mindre trylleri, end vi er vant til.

David Copperfield – engang verdens største tryllekunstner -- sagde en gang til BT, at illusionen forsvinder, når du kan se snorene. Det forfriskende ved Rune Klan har altid været hans selvironiske og respektløse leg med trylleformularerne: det er bare noget, vi leger sådan lidt undergrundsagtigt.

Hos ham kan man netop nogle gange ’se snorene’. Som i en ny version af det klassiske pengeseddelnummer, som Klan i god stil krediterede en herre ved navn Emil Jarrow. Men man kunne tydelig se Klan lægge en afrevet pengeseddel ned i en sko.

Ung mand: Her ses Rune Klan i en alder af 21 år.
Ung mand: Her ses Rune Klan i en alder af 21 år. Foto: Linda Kastrup
Vis mere

Der er så også de suveræne genialiteter. Som et nummer, hvor et drengenavn, som en fra publikum havde tænkt på, dukkede op i lukket kuffert. De amerikanske vælgere punkterede for nylig den gamle sandhed, at der er en logisk forklaring på alt. Men den gælder dog stadig tryllekunst. Alligevel fremstår det nævnte nummer komplet uforståeligt og overrumplende overjordisk.

Med mindre det var aftalt på forhånd eller undervejs.

’Barnløs’ ender som det nærmeste, Rune Klan kommer et svendestykke. Det er en flot og dramaturgisk rigtig fortalt historie. Det er enormt underholdende. Balancegangen stand-up, practical jokes, absurditeter, show, substans og trylleri lykkes næsten uden problemer.

Tryllepunkeren er blevet voksen.

PS: ’Barnløs’ er ikke nødvendigvis velegnet for de yngste. Ikke fordi det er vulgært (næsten ikke), grænseoverskridende eller fyldt med explicit indhold. Men fordi det beskæftiger sig med en virkelighed, som mange børn skal være nået godt op i alderen for at gide høre om i selskab med deres forældre.

Rune Klan: 'Barnløs', soloshow, premiere fredag aften i Det Kongelige Teaters gamle sal.

Se videoen: Rune Klan: Derfor fungerer jeg ikke uden et publikum: