»Der var tre af os i ægteskabet, så det var en smule overfyldt.«

Med de ord chokerede britiske prinsesse Diana i 1995 millioner af tv-seere i et interview, der siden skulle gå over i historien som et af de mest opsigtsvækkende nogensinde.

Prinsessen hentydede med sin bemærkning til prins Charles forhold til Camilla Parker Bowles, og det var en gåde, hvorfor den normalt så mediesky prinsesse pludselig havde indvilliget i at fortælle intime detaljer i et timelangt interview.

Sidste år kom det frem, at journalisten bag det berømte interview, Martin Bashir, med stor sandsynligvis havde anvendt nogle særdeles ufine tricks til at få det store scoop hjem.

Her ses et billede fra det berømte interview, hvor prinsesse Diana interviewes af Martin Bashir.
Her ses et billede fra det berømte interview, hvor prinsesse Diana interviewes af Martin Bashir. Foto: -
Vis mere

Fredag annoncerede BBC, at den hæderkronede journalist og redaktør gennem en årrække stopper.

Hans afgang skyldes ifølge BBC helbredsproblemer, men tv-stationen bemærker også, at han stopper i kølvandet på de spørgsmål, som har rejst sig efter afsløringer om det berygtede interview.

Det er kommet frem, at Martin Bashir, der på daværende tidspunkt var en ambitiøs og fremadstormende ung journalist, forfalskede dokumenter for at få en interviewaftale med Diana.

Prinsesse Diana var på daværende tidpunkt meget presset, fordi hun var midt i skilsmissen fra prins Charles.

Arkivfoto af journalisten Martin Bashir, der nu forlader BBC.
Arkivfoto af journalisten Martin Bashir, der nu forlader BBC. Foto: ROBERT GALBRAITH
Vis mere

Hun nægtede kategorisk at udtale sig til nogen medier, men Martin Bashir fik en grafisk designer til at lave falske bankpapirer og andre dokumenter, der fik det til at se ud, som om hendes sikkerhedspersonale ikke var til at stole på, og at de lækkede oplysninger til medierne.

Han endte med at overtale hende til at medvirke i et interview med ham, der blev set af over 500 millioner, og som han tjente store summer på.

I interviewet fortalte prinsesse Diana også om sin egen affære, fødselsdepression og spiseforstyrrelser.

Nu bliver forløbet omkring interviewet undersøgt af en tidligere højesteretsdommer.

Arkivfoto af prinsesse Diana. Hun mistede livet i en trafikulykke i 1997.
Arkivfoto af prinsesse Diana. Hun mistede livet i en trafikulykke i 1997. Foto: Ian Waldie
Vis mere

Martin Bashir, der i dag er 58 år, har været redaktør for religionsstoffet på BBC siden 2016.

Af en artikel udsendt af BBC fremgår det, at det er Martin Bashirs egen beslutning at forlade tv-stationen.

»Han gav os besked om sin beslutning sidste måned, lige inden han blev genindlagt for at undergå en ny hjerteoperation. Selvom han var igennem en stor operation i slutningen af sidste år, kæmper han stadig med nogle vedvarende problemer, og han har besluttet sig for at fokusere på sit helbred,« udtaler direktør for BBC News Jonathan Munro.

Martin Bashir har også fået massiv kritik for et af sine andre store scoop.

Martin Bashir og Michael Jackson - under interview foran Jackson hjem, 'Neverland'
Martin Bashir og Michael Jackson - under interview foran Jackson hjem, 'Neverland' Foto: PR
Vis mere

I 2003 interviewede han nemlig verdensstjernen Michael Jackson, der for rullende kameraer berettede om, hvordan han sov i samme seng som mange af de drenge, der kom og besøgte ham og hans forlystelsespark Neverland.

Ifølge fans, familiemedlemmer og advokater var interviewet med til at ødelægge Michael Jacksons liv.