Radioværten Julie Hornbek Toft havde lørdag aften en taxi-oplevelse, som efterfølgende har fået hende til at undre sig højlydt på Twitter.

DR-værten ringede efter en taxi fra TAXA 4X35 og fik snart efter en sms om, at taxien ville være fremme på hendes adresse 'om fem minutter'. Herefter gik det meget hurtigt, fortæller hun til B.T.

»Fire minutter senere fik jeg en besked om, at nu var den fremme, så jeg skyndte mig ned, hentede min cykel og cyklede hen til det sted, hvor de plejer at holde. En tur på under et minut,« siger journalisten.

»Der kom så en besked om, at chaufføren havde afbestilt turen. Og det var altså under et minut, han havde holdt der,« siger Julie Toft.

Julie Toft havde ikke lang tid til at nå ned til taxaen, viser et screenshot af hendes mobiltelefon. (Privatfoto/Twitter)
Julie Toft havde ikke lang tid til at nå ned til taxaen, viser et screenshot af hendes mobiltelefon. (Privatfoto/Twitter)
Vis mere

Hun har udstyret sit tweet med et screenshot af sms'erne fra TAXA 4X35 som dokumentation. Her kan man se, at turen ganske rigtigt er blevet afbestilt efter at taxichaufføren har ventet på hende i 60 sekunder.

»Jeg ringede ind for at høre, om der var sket en fejl. Her lød meldingen, at det var der ikke, for de må gerne afbestille turen i stedet for at vente. Da jeg sagde, at ét minut måske var lige lovligt kort tid, lod de mig forstå, at det var jo så min holdning,« siger hun.

»Jeg er ikke ude i et personligt vendetta mod taxichauffører, men jeg er meget overrasket over det. Jeg er i rimelig god form, men man skal jo lige nå at binde snørebånd, når man skal ned til sin taxi. Det kan ikke være rigtigt, at det kun er folk med velcrosko, der kan nå det,« siger Julie Toft.

Ud fra kommentarerne på hendes tweet at dømme er hun langt fra den eneste, der har oplevet utålmodige taxichauffører i København. Således skriver en bruger:

'Da jeg skulle på riget og føde, var taxien også stukket af, inden vi nåede ned fra 4. sal. Og de var informeret om, at vi skulle på fødegangen. Så ventede vi da bare på den næste med veer på gaden', skriver en kvinde, Pernille Thordal, som svar i tråden.

Men ifølge Gert Frost, administrerende direktør hos TAXA 4X35, er det ikke i orden, hvad Julie Toft er blevet udsat for.

»Hos TAXA 4x35 har vi en klar politik om, at når man bestiller en taxi over telefonen, så skal chaufføren vente i minimum tre minutter. Dette er tydeligvis ikke blevet overholdt her, og det kan vi kun beklage. Vi gør nu, hvad vi kan for at finde frem til den pågældende chauffør så vi kan sanktionere vedkommende,« skriver han i en mail til B.T. uden at komme nærmere ind på, hvad sanktionerne indebærer.

»Det er på ingen måde i orden at aflyse turen efter ét minut. Når man som kunde ringer ind og bestiller en taxi skal chaufføren vente i tre minutter. Vi anbefaler altid vores chauffører, at de ringer op til kunden og hører, hvor kunden er, inden chaufføren aflyser turen efter tre minutter og kører videre til næste kunde,« siger Gert Frost, der lover, at man vil bruge sagen til at blive bedre til kundeservice.