Tiger-grundlægger Lennart Lajboschitz er en driftig forretningsmand. Da han i 2013 solgte 70 procent af sit livsværk ‘Tiger’-kæden, scorede han halvanden milliard kroner.

Siden har han kastet sig over ejendomsbranchen. Og det har blandt andet resulteret i hotellet ‘Kanalhuset’ på Christianshavn, som rigmanden kalder for ‘en hemmelighed’. Det skriver Ejendomswatch.

Bygningen, som huser hotellet, erhvervede Lajboschitz sig for nogle år siden, da han købte tre gamle militærejendomme på Christianshavn.

Han er selv flyttet ind i en af ejendommene sammen med 30 familiemedlemmer, har Ejendomswatch tidligere beskrevet.

Og efter fire års renovering er han så også blevet klar til at åbne den del af bygningerne, der huser det ‘hemmelige’ hotel. Helt konkret er der tale om et hotel med både værelser og med 14 hotellejligheder, som var klar til at slå dørene op på det værst tænkelige tidspunkt –nemlig da corona ramte.

Hotellet, der skulle åbne 1. april, måtte som følge af den landsdækkende coronalockdown lukke ned, allerede inden det åbnede.

Men det slog ikke Tiger-milliardæren ud.

Lajboschitz har allerede tidligere vist, at han har en udpræget tro på, at ting lykkes. Det var tilbage i 1995, at han fik idéen til det, der skulle bliver Tiger-butikkerne.

Lennart Lajboschitz i Absalons Kirke, som han købte i 2014.
Lennart Lajboschitz i Absalons Kirke, som han købte i 2014. Foto: NIELS AHLMANN OLESEN
Vis mere

Lennart Lajboschitz havde sammen med sin kone været kræmmere og havde blandt andet solgt paraplyer på kræmmermarkeder, da de besluttede at droppe kræmmerlivet og åbne en butik. Da Lajboschitz-parret et år tog på ferie, kom gennembruddet.

Hans svigerinde skulle passe biksen, men da hun ikke kunne huske prisen på varerne, sagde Lajboschitz, at hun skulle sælge alt for ti kr. stykket. Det blev et hit – og dermed blev grundstenen for milliardsuccesen lagt.

»Vi lagde mærke til, at når alle varerne koster det samme, kaster kunderne varerne ned i kurven på en anden måde. Men visionen for os har altid været at sælge ting, som folk ikke forventer kan sælges for ti og tyve kroner,« har Lennart Lajboschitz tidligere udtalt til Berlingske Business.

Og samme tro, som han havde på sin Tiger-kæde, har Lajboschitz tilsyneladende også på sit nye hotel, som skiller sig ud i mængden.

Ligesom ved Lajboschitz' andre ejendomsinvesteringer – som for eksempel den nedlagte kirke Absalon på Vesterbro, der er omdannet til et fælleshus med fællesspisning – er det nye hotel også centreret om fællesskab.

Der er også fællesspisning på programmet i ‘Kanalhuset’, ligesom værelserne ikke har numre, men navne. Dertil kommer, at alle værelserne er forskellige med håndplukkede møbler.

»Først var det meningen, at vi ville bruge Søkvæsthuset til bolig og til kontorudlejning. Men så fik vi ideen om at bruge Kanalhuset til hotel. Hoteller kan ofte blive kedelige og upersonlige. De står på to ben: overnatning og restaurant. Vi ville gerne finde flere ben at stå på. Derfor har vi her taget ”hotellet ud af hotellet”. Men du vil genkende den røde tråd, der altid går igennem vores projekter. Vi ønsker at bidrage til, at folk skaber sociale relationer og venskaber,« fortæller Lennart Lajboschitz om projektet til Ejendomswatch.

På grund af coronasituationen måtte åbningen af hotellet udsættes. Men åbningen er alligevel gået bedre end frygtet.

Ifølge Lajboschitz har hotelværelserne været udlejet flere weekender i træk, og der har også været stor interesse for hotellejlighederne.

Han er derfor overbevist om, at ‘Kanalhuset’ vil blive en succes lige som hans andre projekter ‘Absalon’ og ‘Hornbækhus’.

Ud over ejendomsinvesteringerne på Christianshavn har Lennart Lajboschitz også gjort sig bemærket ved købet af Absalon Kirke på Vesterbro i 2014.

Desuden købte han i 2015 de to badehoteller Hornbækhus og Villa Strand i Hornbæk i Nordsjælland, som han renoverede i en ny stil, og hvor der blandt andet også bydes på fællesspisning.