Jeg vil gerne be’ om en Tuborg skvassssss.

Dén sætning eeeelsker B.T.s læsere. Så meget, at de nu har sikret, at den bringes til live igen.

»Vi blev nærmest bestormet,« siger Tuborgs informationschef Kasper Elbjørn om de overvældende reaktioner, der de seneste uger er væltet ind i deres indbakke.

Det er B.T.s artikel om Finn Nørbygaard og de gamle Squash-reklamer, der har sat en lavine i gang.

I interviewet fortalte han, hvor tæt han og Jacob Haugaard var på, slet ikke at lave den legendariske reklame.

»Med den status som den fik og stadig har, er det jo sjovt at tænke på i dag. Men vi overvejede seriøst at sige nej til den,« sagde han.

I reklamen er han kunden, der skal købe en Squash. Han har bare ikke helt styr på, hvordan man udtaler det.

Der blev lavet adskillige varianter. Hver gang forsøgte Finn sig med en ny udtale af ordet. Danskerne elskede dem, ordene indgik i daglig tale, og man ventede med spænding på den næste film.

 
I videoen kan du opleve et glædeligt gensyn med den gamle Squash reklame. Video: Tuborg/Wibroe, Duckert og Partners
Vis mere

Faktisk var de så populære, at da den sidste film blev sendt i 1999, blev reklamerne ifølge Dansk Markedsføring hyldet med to en time lange udsendelser på TV2. Som trak en million seere.

Og selvom det er 20 år siden, er de langt fra glemt.

I en afstemning spurgte B.T. læserne, om de savnede de gamle Finn og Jacob reklamer. Svaret var ikke til at tage fejl af.

93% svarede ja! Og nøjedes ikke med det. De skrev også til Tuborg.

»Så det er 100% B.T.-læsernes skyld, at vi nu har lavet en hyldest til Finn og Jacob og de gamle film,« siger informationschef Kasper Elbjørn om deres nye reklamefilm.

Idéen til reklamefilmen - som får premiere her på bt.dk - opstod spontant på baggrund af de mange henvendelser.

Da artiklen blev bragt, var Tuborg i gang med at optage ny film med ølkusken Poulsen og lærlingen, deres gennemgående karakterer siden 2017.

»Men vi blev superglade for tilkendegivelserne. Så, lidt improviseret og for sjov, optog vi en ny film, hvor vi prøvede at genskabe det gamle univers med de nye skuespillere.«

»Det er af ren kærlighed til Finn og Jacob og deres gamle reklamer. Og vi synes selv, at den blev skidesjov.«

Synes du? Se videoen i toppen af artiklen og stem her: