Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Engang hadede Mattel Barbie Girl-sangen. Nu elsker de den.

I 1997 truede den store Barbie-fabrikant Mattel med at gøre danske Aqua betydeligt fattigere. De mente nemlig, at den danske gruppes kæmpehit 'Barbie Girl' var med til at ødelægge dukkens gode navn og rygte. Og de truede derfor med retssag.

Men moden har ændret sig. Skørterne er blevet kortere. Og i dag er Mattel med til at gøre de fire medlemmer af Aqua endnu rigere.

På amerikansk tv bruges Aquas og ét af pophistoriens største hit 'Barbie Girl' nemlig lige nu i en kæmpe Barbie-kampagne.

Ny generation af Barbie-piger

Og allerede nu er online salget af Aqua-hittet strøget i vejret.

En ny generation af Barbie-piger hører for første gang Aquas ørehænger. Og selvom det ikke er Lene og René, der synger, og selvom de oprindelige linjer om 'kiss me here, touch me there, hanky panky...' og 'undress me anywhere' er blevet skiftet ud med mere uskyldige fraser som 'lots of fun', så er 'Barbie Girl' igen blevet en sand guldgrube for Aqua.

Enhver reklamemands drøm

Og hvad fik så Mattel til at skifte mening.

Jo, B.T. fik en telefon igennem til en Barbie-reklamemand, der helst ikke ville have sit navn i avisen.
Og han var ikke i tvivl.

- 'Barbie Girl' er jo en fantastisk sang. Har du hørt den én gang, sidder den fast. Og som reklamemand kan man ikke drømme om noget bedre.

På verdensplan har Aqua solgt over 28 millioner plader. Og i 1997 lå 'Barbie Girl' nummer ét i 36 lande.

Lige nu er Aqua i gang med at skrive nye sange til deres tredje album, der udkommer til næste år.

Andre læser også