Det kan nok være, sarte sjæle og de knapt så vågne avislæsere fik morgenkaffen galt i halsen, da de åbnede BT her til morgen.

For midt mellem alle nyhederne, poserer en halvnøgen Peter Aalbæk Jensen i en annonce, hvor han kun er iført en julemandskåbe, og skal vi i anledningen af den forestående højtid ikke bare kalde det en solid juleknage! En umiddelbart munter manøvre, der dog ikke kan fjerne det faktum, at Peter Aalbæk Jensen gang på gang har valgt tavshedens vej, når BT har stillet kritiske spørgsmål om Zentropa og muligt misbrug af offentlig filmstøtte.

Peter Aalbæk Jensen, oplyser til BT, at han selv har stået bag annoncen, der i dag er at finde i BT og Politikens filmmagasin.

Annoncen, hvor en særdeles veludstyret Peter Aalbæk iført kaninsutsko holder avisen BT over et godt brændende stearinlys, er seneste afledningsmanøvre  fra Zentropa-direktøren. På jorden ved siden af ham ligger desuden en brændende udgave af filmagasinet Ekko, som Ålen har været i krig med tidligere.


Efter BT i en række kritiske artikler har afsløret og beskrevet den uigennemskuelige økonomi bag Zentropa, som modtager adskillige millioner i filmstøtte, har filmmanden ellers truet med Pressenævnet. Men i denne omgang er det denne alternative reaktion, BT har fået fra Peter Aalbæk Jensen.

For mindre end en måned siden fik BTs redaktion bag artiklerne nemlig tilsendt tre kæmpe luksuslagkager fra det eksklusive La Glace og blev inviteret til julefrokost.Om det var et forsøg på at lukke munden på BTs kritiske journalistik er uvist. Blot at konstatere, at det ikke lykkedes.

Om selve det aparte annoncestunt, og længden på hans manddom, lyder det:

- Jeg lover dig, den er blevet kortet lidt, kommer det prompte fra Peter Aalbæk da BT spørger til ‘den lille forskel’ mellem annoncen og virkelighedens Zentropa-direktør.