Den kontroversielle filmdirektør Peter Aalbæk Jensen tager alle midler i brug for - også i fremtiden - at kunne skaffe penge til sine film fra den lokale filmfond på Fyn, Film Fyn, der finansieres af skatteyderne på Sydfyn og Langeland.

Zentropa har i årenes løb modtaget millioner fra FilmFyn i støtte til produktion af film - men på den udtrykkelige betingelse, at for hver krone, Zentropa får fra FilmFyn, skal filmselskabet investere to-tre kroner under arbejdet med filmene på Fyn.

Det er i praksis umuligt - derfor har Zentropa oprettet et selskab i Aalbæk og instruktør Lars von Triers private sommerhus i Nakkebølle på Sydfyn, der bruges til at udstede regninger for leje af kamera- og andet filmudstyr.

Ved at udstede regninger fra sommerhuset ser det ud som om, at pengene - som lovet og krævet - faktisk er brugt på Fyn, men reelt er det dyre filmudstyr kørt fra Sverige eller København.

FilmFyn bad på baggrund af BTs afsløringer før jul Zentropa om en redegørelse.

Nu har Aalbæk undersøgt sig selv - via sin egen statsautoriserede revisor - og han påstår blandt andet, at “.....Teknik Fyn har ikke adgang til udstyr, som anvendes i andre områder end på Fyn...” - og blandt andet derpå mener Peter Aalbæk, at reglerne er overholdt.

Men ifølge flere kilder, BT har talt med, er det dog ikke sandt. Der anvendes nemlig masser af udstyr i Zentropas fynske produktioner, som kommer uden for Fyn.

- Der er mange af vores talenter, der, når de når et vist niveau, gerne vil arbejde med high-end udstyr (udstyr, der bruges i bl.a. spillefilm, red). Jeg ved, at vores talenter lejer udstyr ved flere forskellige udlejningssteder i København – og mig bekendt har ingen af dem lejet high-end udstyr på Fyn, daglig leder hos Odense Filmværksted, Mette Bihl.

Stine Lauritz Larsen, tidligere assisterende producer hos Zentropa, blandt andet i forbindelse med fynske filmoptagelser, har tidligere bekræftet over for BT, at man henter udstyret i København, men fakturerer det via Fyn. Netop for at få fingre i den fynske støtte.

- Men faktureringen skete via Teknik Fyn ApS, så vi kunne få den lokale filmstøtte. Vi var fuldstændig afhængige af den lokale støtte for at få budgettet til at hænge sammen, sagde hun.

Anthony Dod Mantle, der var cheffotograf på filmen ’Hjemve’, der lejede udstyr af Teknik Fyn og fik penge fra FilmFyn, fortæller ligeledes, at det udstyr, som han brugte, ikke kom fra Fyn.