Honda har haft det svært i Formel 1 og har med god grund været meget udskældt. Men nu lader det japanske foretagende, der leverer motorer til Red Bull og søsterholdet Toro Rosso, at have fundet den rigtige opskrift på succes.

Udviklingen, som Red Bull har gang i, peger i den positive retning, og ifølge B.T.s Formel 1-korrespondent har vi meget mere i vente fra den Honda-drevede Red Bull-racer.

»Jeg tror, de bliver en reel bejler til Mercedes og Ferraris kamp om VM næste år,« siger Peter Nygaard i den seneste udgave af K-Magazine, som du kan høre længere nede i artiklen.

Honda har langt fra haft det nemt i Formel 1-feltet, og da motoren lå i McLaren-bilen tilbage i 2015, var det nærmest én lang klagesang fra daværende Formel 1-kører Fernando Alonso, der ikke havde meget tilovers for Honda-motoren.

Et af problemerne var, at Honda kom i gang med udviklingen af hybridmotorerne meget senere end de andre i Formel 1-feltet.

I 2014 var holdene og motorleverandørerne i Formel 1, der på det tidspunkt ikke inkluderede Honda, klar med de nye hybridmotorer som følge af det ændrede reglement, og Honda vendte først retur i 2015 som leverandør til McLaren.

Men McLaren-Honda-samarbejdet var alt andet end succesfuldt, og da de to parter skiltes i 2017, var det nok de færreste, der havde regnet med at se Honda i et samarbejde med først Toro Rosso i 2018 og siden Red Bull her i 2019.

Men Honda-motoren har været som forvandlet, siden den flyttede fra McLaren-bilerne til Red Bull. Og Peter Nygaard tror som allerede nævnt, at de har meget mere i ærmet.

Fernando Alonso havde store udfordringer med Honda-motoren, da han kørte for McLaren.
Fernando Alonso havde store udfordringer med Honda-motoren, da han kørte for McLaren. Foto: CLIVE MASON
Vis mere

»Jeg tror ikke, det stopper her, for de er et år efter de andre (i udviklingen med hybridmotren, red.), så det betyder, at deres udviklingskurve ikke har toppet endnu. De kan stadig hive hestekræfter ud af den Honda-motor, så de bliver endnu bedre næste år.«

I den seneste udgave af K-Magazine får du historien om Honda-motoren, som Fernando Alonso tilbage i 2015 på direkte tv under Japans Grand Prix kaldte for en 'GP2-motor' - underforstået, at den på ingen måde havde hjemme i Formel 1. En kritik, som journalist Mikkel Bagger fuldt ud forstår.

»Den fungerede ikke, da den sad i McLaren, men det har den så til gengæld gjort, da den skiftede over til Toro Rosso og siden til Red Bull. Den kritik, den fik, var berettiget, for den kunne nærmest ikke køre to løb uden at gå i stykker,« lyder det fra Mikkel Bagger.

»Jeg synes også, det er berettiget at rose dem nu, for det går rigtig godt, og de er virkelig kommet langt på de sidste to sæsoner,« tilføjer han.