Der er snart ikke den stjerne, der ikke har et skønhedsimperium i eget navn. Vi nævner i flæng Rihanna, Lady Gaga Gwyneth Paltrow og senest Dua Lipa.

LÆS OGSÅ: Derfor renser mange nu ansigtet med denne supermarkedsshampoo til 32 kroner

Gwyneth var en af de første til at lægge sin oprindelige profession på hylden for at blive den nye dronning af self-care med brandet Goop. 

Og hun har gennem tiden skabt en del debat med flere af produkterne. F.eks. med et jadeæg, der er beregnet til at træne kvinders underliv.

LÆS OGSÅ: Frygtet bivirkning ved filler er nu blevet så udbredt, at den har fået sit eget øgenavn

Den kritik, Goop tidligere har fået, er dog det rene vand i forhold til, hvad der lige nu hagler ned over Pretty Little Liars-skuespillerinden Shay Mitchell.

Skønhedspleje til ... børn?

Den 35-årige amerikaner har netop lanceret skønhedsbrandet Rini, som er et hudplejebrand til børn. Ja, du læste rigtigt.

Med Rini kan husstandens mindste pleje ansigtet med sheetmasker og (lokkes man til at skrive) bruge lige så lang tid foran spejlet som de voksne.

Og synes du også, det lyder helt forkert, så er du ikke alene.

Sephora Kids vol. 2

At Shay Mitchell overhovedet har fået den idé at lancere hudpleje til børn, kan man undres over, når man tænker på den opstandelse og store omtale, de såkaldte Sephora Kids fik for omtrent et år siden.

Her kunne flere medier som CNN berette om en bekymrende udvikling, hvor børn helt ned til 7 år begyndte at udtrykke interesse og behov for hudpleje.

Hudpleje, som vel og mærket bød på fx retinol eller salicylsyre, der begge er ingredienser, som er alt for skrappe – og unødvendige – til en sart barnekind.

Skaber stor forargelse

Med fænomenet Sephora Kids gik kritikken på, at børn blev draget af produkter til voksne. 

Det fik mange til at ville ændre på markedsføringen af skønhedsprodukter, så børn ikke tilegnede sig vaner, der bør være forbeholdt voksne.

Alligevel har Shay Mitchell netop lanceret hudpleje, der er direkte udviklet til børn. F.eks. byder Rini på sheetmasker, der kan bruges af tre-årige.

Om Rini skriver Shay Mitchell selv på Instagram, at det ikke handler om hudpleje, men at: 

...»lære vores børn om self-care. At lære vores børn, at det at tage sig af sig selv kan være sjovt, blidt og sikkert.«

Den amerikanske stjerne fortsætter i sit Instagram-opslag med at skrive:

» ... dette var inspireret af mine egne piger, deres nysgerrighed og alle de små øjeblikke, som fik mig til at indse, hvor tidligt det starter. Fra børnefødselsdage med ansigtsmaling til at ville gøre, 'hvad mor gør' med sin ansigtsmaske … det var kun et spørgsmål om tid.«

Men var det nu også det?

Som Shay Mitchell skriver, er det rigtigt nok, at børn naturligt er nysgerrige, men her pointerer mange i kommentarfeltet til hendes opslag, at man som forældre netop ikke bør give efter for den nysgerrighed.

Selvom produkterne fra Rini – efter Shay Mitchells eget udsagn – er sikre og milde, så handler det ikke kun om ingredienslisten. 

Det handler om at passe på børn, og om at skærme dem fra en verden, de ikke bør have adgang til.

Vrede kommentarer

Rini har ganske enkelt sat internettet i kog. I skrivende stund er der tæt på 3.000 kommentarer på Shay Mitchells opslag, og det er ikke opmuntrende læsning. 

I kommentarsporet vrimler det med forargelse og sure kommentarer:

'Dette er IKKE OKAY,' skriver én bruger, mens en anden skriver:

'Det her lyder som et afsnit af Black Mirror. Hudpleje til småbørn. Shay Mitchell det er en ommer.'

Andre sætter også spørgsmålstegn ved argumentet om at omfavne børns nysgerrighed:

'Bare fordi de gerne vil 'gøre hvad mor gør' betyder ikke, at de bør.'

Til gengæld pointerer en bruger i kommentarsporet også, at de mange forargede kommentarer får vedkommende til at tro på menneskeheden igen. Så dét er jo positivt.