‘Game of Thrones' skuespilleren Sophie Turner og sangeren Joe Jonas lignede det perfekte par. De blev gift i 2019 og har siden fået to døtre.
Glansbilledet er nu krakeleret. Den 6. september offentliggjorde parret deres skilsmisse på hver deres Instagram. Opslagene var identiske.
Opslaget skulle signalere fælles front. Men sådan gik det ikke. Nu får Joe Jonas kritik.
Klassisk taktik
Stemningen er nemlig tiltagende vred mod Joe Jonas, der af fans bliver beskyldt for at lade sit kommunikationsteam tegne et billede af Sophie Turner som en dårlig mor.
Ifølge ‘en kilde med direkte indsigt i sagen’ skulle Joe Jonas have søgt om skilsmisse fra Sophie Turner fordi: ‘Hun kan godt lide at feste, han kan godt lide at blive derhjemme’. Det skriver det amerikanske medie TMZ.com.
Og det er en typisk måde, stjerner kan kaste hinanden under bussen, når det kommer til offentlige skilsmisser.
Det fortæller Lene Bull Christiansen, der er lektor på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet til B.T.
»Det er en klassisk taktik ved kendisskilsmisser, at kommunikationsteam fra hver part prøver at få deres klient til at se bedst ud,« lyder det fra Lene Bull Christiansen, der i kraft af sin stilling har beskæftiget sig med, forsket i og undersøgt populærkultur.
‘Mom shaming’ giver bagslag
Men noget tyder dog på, at denne taktik har givet bagslag.
Flere og flere på sociale medier som Instagram, giver nemlig deres støtte til Sophie Turner og kritiserer Joe Jonas.
En bruger har for eksempel kommenteret et af Joe Jonas’ opslag, hvor personen er direkte kritisk over for sangeren.
»Forestil dig at lade dit PR-team fuldstændig bagvaske dine børns mor? Respektløst«
Fremstillingen af Sophie Turner som dårlig mor kaldes også for ‘mom shaming’.
»Forestillingen om, at nybagte mødre skal leve op til alle mulige idealer, er blevet kritiseret i den offentlige debat. Når Joe Jonas' kommunikationsteam forsøger at anvende denne fortælling for at forbedre hans image, møder de kritik,« siger Lene Bull Christiansen.
Kritiske fans
Denne form for spin har været brugt i årevis, men kritikken af Joe Jonas er muligvis et vendepunkt.
På TikTok er kommunikationsekspert Molly McPherson blevet populær ved at disikere blandt andet Joe Jonas' kommunikationsstrategi. Hendes videoer om parret har fået over en halv million visninger.
»De forsøger at styre pressen for at forme den offentlige mening, og de lærer, at man ikke længere kan forme den offentlige mening gennem manipulationer,« siger kommunikationsekspert Molly McPherson til mediet Vox.com.
Hun har observeret, at fans er blevet mere kritiske. De stiller flere spørgsmål til kendte og deres kommunikation, forklarer hun.
Til en koncert den 9. september sagde Joe Jonas, at ‘hvis det ikke kommer ud af min mund, så skal I ikke tro på det’.
Alligevel er flere fans overbeviste om, at det er sangerens hold af personlige assistenter og advokater, der planlægger de forskellige udsagn om Sophie Turner for at få hende til at fremstå som en dårlig mor.
Joe Jonas sagsøgt
Siden har historien om parrets skilsmisse taget en ny drejning. Sophie Turner lagde den 21. september sag an mod Joe Jonas for at tilbageholde deres to børn og deres pas uretmæssigt i USA.
Ifølge Sophie Turners advokater er England deres permanente hjem. Joe Jonas beder hende om at genoverveje, om børnene skal flyttes til England.
Børnene bør blive i USA ifølge Joe Jonas' talsmand, fordi børnene er født i USA og har brugt det meste af deres liv i landet.
Sophie Turner og Joe Jonas har 25. september aftalt at beholde børnene i New York, mens skilsmissen bliver forhandlet på plads.
Parrets to døtre er tre og ét år gamle.