Ingen ved rigtig, hvordan han ser ud.

Men i løbet af de seneste par år er Sky Xu skudt til tops og er inden for få år blevet en af ​​verdens rigeste med sin 'ultra fast fashion'-gigant Shein.

Shein har oftest rimelige priser og trendy design, og derfor er tøjet blevet en velkommen tilføjelse til millioner af garderober verden over.

Shein skovler milliarder ind, men Xu har længe holdt sig væk fra offentligheden.

Sidst Xu offentliggjorde noget på sociale medier var for otte år siden, skriver Financial Times.

Dog tyder alt på, at Xu vil tage rampelyset i det kommende år. Shein er ved at forberede en børsnotering på Wall Street, og med det følger forventninger om synlighed og omtale.

Selvom Xu stort set er lykkedes med at skærme sig selv mod offentligheden, er nogle detaljer om ham stadig sivet ud.

Ifølge The Wall Street Journal blev Xu Yangtian, som hans rigtige navn er, født i 1984. Han voksede op i industribyen Zibo i Shandong-provinsen med to forældre, der var fabriksarbejdere.

Foto: Richard A. Brooks/AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

I begyndelsen af ​​2000erne flyttede Xu til Qingdao for at studere international handel. 

For at holde øje med den studerendes økonomi startede han en onlineforretning, hvor han formidlede aftaler mellem kinesiske industriproducenter og udenlandske købere. Xus interesse for søgemaskineoptimering (SEO) viste sig at være meget nyttig.

I 2009 grundlagde Xu en ny onlineforretning sammen med Molly Miao, Maggie Gu og Henry Ren. Det nye firma skulle sælge forbrugsvarer til udlandet, og varekataloget var fyldt med alt fra lilla tekander til glas.

Tre år senere begyndte firmaet at sælge brudekjoler, og hjemmesiden skiftede navn til SheInside.

I 2015 blev navnet forkortet til kun Shein, og kataloget var fyldt med alle typer dametøj. Samme år blev en separat shopping-app lanceret.

Inden for få år blev det en af ​​verdens mest downloadede apps i sin kategori.

Ifølge The Guardian blev Shein sidste år vurderet til at være mere værd end Zara-ejer Inditex og H&M tilsammen.

Alt er dog ikke gået glat for Shein.

Virksomheden er gentagne gange blevet anklaget for brud på ophavsretten, og flere har peget på de negative miljømæssige konsekvenser af forretningsmodellen bag succesen, nemlig 'fast fashion'.

Shein er også blevet anklaget for at bruge tvangsarbejde i produktionen af ​​tøjet.

Virksomheden siger selv, at den har 'nultolerance' over for tvangsarbejde, og at den overholder lovene på de markeder, den opererer på.

Xu har dog ikke offentligt kommenteret kritikken. Det er måske ikke så mærkeligt. Shein-grundlæggeren nægter at give interviews, og den eneste gang, pressen gengiver nogen af ​​hans citater, er, når de almindelige pressemeddelelser offentliggøres.

En person, der har arbejdet tæt sammen med ham, beskriver ham som 'genert og beskeden'. Dette stopper dog ikke Xu, ifølge ham.

»Han er kun lige begyndt. Hele verden ligger foran ham, og der mangler et stort marked at erobre,« siger kilden til Financial Times.