Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Det vakte stor opsigt, da Hollywood-stjernen Matt Damon sidste år pludselig dukkede op i en reklame for kryptovaluta.

Og netop kendtes deltagelse i reklamer – og hvad de vælger at reklamere for – kan dele vandene.

Også internt mellem skuespillerne, hvor det ikke altid har været set som helt fint, hvis man vælger at give sig i kast med reklamebranchen.

Den tankegang er dog forældet, forklarer Brian Lykke i B.T.s podcast 'Helt væk' med værterne Anders Hemmingsen og Emma Wittendorff.

»Jeg tror, det hører en anden tid til. Folk ved godt, at hvis hjulene skal køre rundt, så er der nogle, der skal betale gildet, og i vores branche er der mange på alle niveauer, som skal aflønnes (...) Det er bare sådan noget, der skal til, for at det hele kan løbe rundt.«

»Men da jeg begyndte i branchen, var der da mange, der gik langt udenom (at lave reklamer, red.), og jeg fik nogle 'seriøst, sælger du bare totalt ud?', men det må folk jo mene. Det er fair nok.«

Man skal dog ikke hovedkulds kaste sig ind i reklamebranchen, mener han.

»Jeg synes, at det er en smule farligt at gå ind i reklamer, for man skal prøve at være sikker på, hvad det er, man reklamerer for. Men jeg synes, at flødeboller er rimelig hyggeligt og ufarligt, og Hr. Spangsberg er en meget, meget hyggelig fætter, så jeg synes, det gav god mening.«

Andre har dog måttet tage til takke med et nej, når de har henvendt sig til den 46-årige skuespiller.

»Nogle firmaer er jo mere sympatiske end andre.«

Flere af Danmarks største skuespillere har da også haft ganske stor succes med at lave reklamer.

Heriblandt Mads Mikkelsen, der lige nu er aktuel i Harry Potter-spinoff filmfranchiset 'Fantastic Beast'.

Han har lavet reklamer for Storebæltsbroen, Star Tour og BoConcept, men i takt med det internationale filmgennembrud er større brands som Ford og Carlsberg blevet føjet til porteføljen.

Kommunikations- og brandingekspert Nikolaj Stagis vurderede da også i 2016, at det er en ganske god forretning for en skuespiller af Mads Mikkelsens kaliber at lave reklamer.

»Ukendte fotomodeller kan sagtens få omkring 100.000-200.000 kroner for en kampagne. Når så vi snakker om en fyr som Mads Mikkelsen, tror jeg, at han har fået et beløb på 3-10 millioner for denne europæiske kampagne (for Ford, red.).«

Andre læser også