Tiger Woods var ét stort smil, da han tidligere i år præsenterede sit nye tøjmærke Sun Day Red.

Men nu er smilet formentlig stivnet.

I hvert fald er Woods og firmaet havnet midt i en plagiatsag, skriver CNBC.

Det er firmaet Tigeraire, der har anklaget golflegenden for plagiat og for ulovligt at have kapret Tigeraires design til Sun Day Red.

Tiger Woods var ét stort smil, da han præsenterede Sun Day Red tidligere i år.
Tiger Woods var ét stort smil, da han præsenterede Sun Day Red tidligere i år. Kevork Djansezian/AFP/Ritzau Scanpix

»Sun Day Red og Tiger Woods' handlinger ignorerer åbenlyst Tigeraires mangeårige beskyttede varemærke, brand og identitet, overtræder føderal og statslig lovgivning om intellektuel ejendomsret og ser bort fra den forbrugerforvirring, deres handlinger skaber. Sun Day Reds ansøgning bør afvises,« står der ifølge CNBC i et retsdokument indgivet til det amerikanske patent- og varemærkekontor.

Tiger Woods' tøjfirma har nu 40 dage til at svare på anklagen, hvis det vil gøre sig forhåbninger om at registrere deres eget varemærke.

Sun Day Reds logo består af 15 striber, der former en tiger.

Det er - udover den oplagte henvisning til amerikanerens navn - også symbol på Woods' 15 major-sejre og det faktum, at han næsten altid var iført rødt tøj på golfbanen.

Til venstre Tigeraires logo. Til højre Sun Day Reds.
Til venstre Tigeraires logo. Til højre Sun Day Reds. U.S. Patent and Trademark Office

Den nu 48-årige golflegende har skabt tøjmærket i samarbejde med firmaet TaylorMade, som har givet en kort udtalelse til CNBC.

»Vi har fuld tillid til sikringen af vores varemærker,« lyder det.

Woods stiftede Sun Day Red, efter han i januar gik fra Nike efter 27 år.

Han betegnes som én af historiens bedste golfspillere. I skrivende stund er han dog kun nummer 1005 på verdensranglisten.