Kevin Magnussens Renault-debut  i Australien kan ske i regnvejr.

Optakten til Formel 1-premieren har været præget af tropetemperaturer langt over 30 grader, men der ventes et markant omslag i vejret til den første træning fredag, når det for alvor går løs for feltet og ikke mindst Kevin Magnussen.

Temperaturen ventes at blive omtrent halveret, og meteorologerne forudser regn både fredag og lørdag.

»Regnvejr kan give os det kaos, der medfører chancer for at score point, så på den måde vil det være godt for os. På den anden side vil vi rigtigt gerne vide præcis, hvor i feltet vi ligger. Og den viden får vi kun i tørvejr,« siger Magnussen.

Det internationale bilsportsforbund FIA indfører et nyt kvalifikations-system ved Australiens Grand Prix. Her bliver kørerne løbende knockoutet, og det nye system skal i teorien øge underholdningsværdien for TV-seere og tilskuere. Magnussen har blandede følelser om de nye regler:

»Der bliver nok mere action i starten af kvalifikationen, fordi alle skal ud på banen og sætte en tid, der er hurtig nok til, de ikke bliver knockoutet. Men jeg frygter, at det til gengæld bliver kedeligt mod slutningen, fordi de fleste er tilfredse med deres tid, og ikke vil bruge yderligere et sæt dæk (der ellers kan bruges i løbet, red.) til at forbedre den. Men nu må vi se, hvordan det udvikler sig – også her kan vejret jo komme til at spille en rolle.«

Selvom vejret muligvis giver udfordringer, så forudser Kevin Magnussen, at det bliver svært.

»Jeg tror ikke på, at vi helt har farten til at komme i top-10 under normale omstændigheder. Men der kan altid opstå forskellige muligheder - specielt her i årets første løb. Så det handler også om at være klar til at udnytte de chancer, der opstår.«

Også reglerne om radiokommunikationen mellem pit og kører er ændret op til denne sæson. Allerede sidste år blev der indført restriktioner, for FIA mente, det sendte et forkert signal, når ingeniører via pit-radioen belærte verdens i princippet bedste chauffører om, hvordan de skulle køre deres biler. Til denne sæson er der sat yderligere begrænsninger for radiokommunikationen, men Magnussen er ikke ubetinget fan af de nye regler.

»Jeg er enig i baggrunden; at det skal være sværere at køre Formel 1, men med de nye regler får vi reelt endnu mindre overskud til at fokusere på selve kørslen, fordi vi selv skal holde øje med en masse informationer på rattet. Under de gamle regler fik vi bare en besked fra pitten, og så kunne vi ellers koncentrere os om at give den gas,« siger han.

Renault har op til Formel 1-premieren hyret endnu en ung testkører. Canadiske Nicolas Latifi, der til daglig kører i GP2-mesterskabet, er blevet lovet en fredagstræning i løbet af sæsonen.

Teamets reservekører Esteban Ocon, der skal køre det tyske standardvognsmesterskab for Mercedes i år, skal efter planen være med i en række fredags-træninger. Det er endnu ikke besluttet, hvornår Ocon og Latifi skal i aktion eller om det sker på bekostning af Magnussens eller teamkammerat Jolyon Palmers træningstid.

»Det er der ikke taget stilling til endnu, men som udgangspunkt er det fedt at Renault giver en ung, god kører som Ocon en chance,« siger Magnussen.

»Men lige nu glæder jeg mig bare til selv at komme på banen.«