Når Kevin Magnussen i dag ruller ud til sin tredje testdag i sin Renault, er det med vished om, at hans racer vil blive voldsomt forbedret, i takt med at sæsonen skrider frem.

Kevin Magnussen er i første omgang nødt til at væbne sig med tålmodighed. Men det, der kommer danskerens vej fra fabrikken, vil til gengæld være værd at vente på for Kevin Magnussen.

BT hører fra pålidelige kilder tæt på Renault, at der efter planen vil komme en stor opgradering af bilens motor sidst på sæsonen. En opgradering, som, Renault forventer, vil lukke hullet op til Mercedes’ ellers suveræne motor målt på rå hestekræfter.

Lykkes Renault med at opgradere motoren som forventet, vil det betyde et markant fremskridt og en vild forbedring af den motor, Renault lige nu kører rundt med i bilen, som yder 600 hestekræfter ved 15.000 omdrejninger.

Den nuværende motor har den svaghed, at den mangler motorkraft i forhold til både Mercedes og Ferrari. Det anslås, at Renault-motoren mangler op mod 75 hestekræfter i forhold til Mercedes, hvilket koster på tophastigheden. Til gengæld ser pålideligheden ud til at være udmærket sammenlignet med konkurrenterne.

Renault kommer ikke med den forventede opgradering af motoren før i sæsonens sidste halvdel, og der venter i første omgang Kevin Magnussen og den franske bilfabrikant en periode, hvor teamet vil være et stykke efter de bedste.

For selv om Kevin Magnussens Renault i seneste uge viste sig at kunne køre overraskende mange omgange i Barcelona, hvor danskeren tilbagelagde 264 i alt, er der stadig flere hold, der er bedre kørende end Renault.

På dette tidspunkt i holdenes forberedelser er der meget hemmelighedskræmmeri i Formel 1, og derfor er ingen glade for at stå frem med, hvor stærkt deres biler egentlig kører i forhold til konkurrenterne. Men et kvalificeret bud på Renaults plads i feltet pt. er, at teamet ligger nummer seks ud af 11 team. Stemmer den antagelse, vil det placere Kevin Magnussen og Jolyon Palmer som nummer 12 og 13 på startgridden i Australien om tre uger, hvor Renault-raceren i øvrigt vil være gul i stedet for sort, hvis man skal tro sportsavisen La Gazzetta dello Sport.

Derfor vil et succesparameter for Kevin Magnussen umiddelbart være, at han stabilt kører sig ind på et af de yderste mandater i Q3 under kvalifikationen til de fleste af sæsonens løb – altså på en 9.- eller 10. plads.

Renaults store udfordring lige nu er, foruden motorens manglende power, at bilen i store træk er den samme Lotus-racer, som Romain Grosjean og Pastor Maldonado kørte i seneste sæson. Og der vil være en del aerodynamiske ting, som bilen skal forbedres med for at skabe den fornødne downforce, som Kevin Magnussen selv har efterlyst efter sine første ture i Formel 1-raceren i sidste uge.

Indtil nu har teamet brugt mange ressourcer på at få tilpasset sin nuværende Renault-motor i en bil, der egentlig blev skabt til at køre med en motor fra Mercedes.

Mens Kevin Magnussen og Renault udelukkende fokuserede på at køre mange kilometer og indhente data til bilens udvikling i den seneste uge i Barcelona, håber danskeren denne gang at få mere tid til at lege med bilens opsætning og køre flere hurtige omgange uden for meget benzin i tanken.

»Meget af det, vi har lavet i denne uge, har været test og ting, der bare skulle afprøves. I næste uge har vi mere tid til bilens opsætning og præstation. Mine tilbagemeldinger bliver rigtig vigtige,« sagde Kevin Magnussen efter sin anden tur i bilen.

Og det får han efter alt at dømme lov til af teamchef Frédéric Vasseur.

»Næste uge kører Kevin de første to dage, mens Jolyon Palmer kører dag tre og fire. Vi satser på at få nogle dage uden problemer med bilen, og så tror jeg, vi kan fokusere mere på tiderne og præstationerne,« sagde han i sidste uge til Ritzau.