Renault er løbet ind i uventede problemer.

Godt nok vandt Red Bulls Max Verstappen det seneste grandprix i Mexico med en Renault-motor, men derudover havde motorfabrikanten en rædselsweekend.

Både Daniel Ricciardo (Red Bull) samt Renault-kørerne Nico Hülkenberg og Brendon Hartley måtte alle udgå efter problemer med hestekræfterne.

»Vi må slå tilbage. Vi har to løb igen,« siger Renaults direktør Cyril Abiteboul til Motorsport.com.

Holdet er en del af det tætte midterfelt, og i konstruktør-VM kom der i dén grad pres på bagfra, fordi Kevin Magnussen lavede et forbløffende racer og hentede fire point.

Danskerens Haas-hold er nu kun et point efter og har chance for at gå forbi, men hos Renault fastholder man det overordnede mål om at ende femtepladsen.

»Vores position i konstruktør-VM er ikke blevet hjulpet af det, der skete i Mexico, og det bliver helt klart ekstremt svært for os at slutte som nummer fem,« siger Cyril Abiteboul, der sidste år var Kevin Magnussens chef hos Renault:

»Vi må holde humøret højt og kigge fremad. Men vi kan ikke ignorere, hvad der skete, for vi må forstå det og få gjort noget ved det.«

Læs her om, hvordan det kan være et trecifret millionbeløb værd at slutte så højt som muligt i konstruktør-VM

»Som så mange andre hold – det gælder også Haas – er Renault dog begyndt så små at kigge frem mod 2018-sæsonen. Det lægger man ikke skjul på.

Men ikke mindst Max Verstappens sejr viser dog ifølge Cyril Abiteboul, at man er på rette vej med den sidste opdatering, der blev implementeret ugen inden løbet I Mexico, i forbindelse med USAs Grand Prix.

Holdet var dog for ’aggressivt’ i Mexico, mener Renault-direktøren:

»Vi ved, at opdateringen virker. Det er der ingen tvivl om, men den bringer kun en del af det, vi kommer med hen over vinteren, og 2018 må være vores fokus nu,« siger Cyril Abiteboul:

»Billedet har ikke ændret sig. Lørdag (ved kvalifikation, red.) har vi stadig et betragteligt hul op til de bedste, men i selv løbet er vi tæt på. Målet for vinteren er at lukket hullet helt om søndagen (i løbene, red.) og forstå, hvad vi kan gøre i kvalifikationerne.«

Næste løb er i den kommende weekend, hvor det går løs i Brasilien. Følg træning, kvalifikation og løb live på BT.dk. Der er også mulighed for at chatte med BTs Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard.