Formel 1 har præsenteret en prototype af de biler, der skal gøre løbene mere underholdende.

Prototypen, der torsdag blev fremvist på Silverstone som optakt til weekendens britiske grandprix, er bygget efter det nye 2022-reglement. Her har man lagt vægt på at øge både jævnbyrdigheden mellem de ti team og antallet af overhalinger.

Det var oprindelig planlagt, at det nye reglement skulle indføres allerede i år, men på grund af covid-19-pandemien og de økonomiske problemer, den medførte for sporten, valgte man at fortætte endnu et år med 2020-bilerne.

En del af det nye reglement, de såkaldte budget-loft der stiller de ti team mere lige rent økonomisk, er dog allerede trådt i kraft.

Den nye frontvinge skal øge nærkampene i Formel 1.
Den nye frontvinge skal øge nærkampene i Formel 1. Foto: Formula 1
Vis mere

Næste år kommer de nye biler, der med ændrede bestemmelser for aerodynamikken vil gøre det betydeligt nemmere at køre tæt på hinanden. I dag er aerodynamikken så avanceret, at luftstrømmene fra en forankørende bil reducerer downforce/vejgreb for de efterfølgende, der dermed har svært ved at overhale. Med de nye 2022-biler forventer Formel 1-organisationen betydeligt flere af de nærkampe, tilskuere og tv-seere har efterspurgt i årevis.

»Kombinationen af de nye regler for aerodynamik og budget-loftet vil reducere afstanden mellem de ti team og skabe et mere jævnbyrdigt mesterskab,« siger Ross Brawn fra Formel 1-organisationen.

Formel 1-bilerne skal fra 2022 også køre på 18-tommer dæk, der vil give et mere moderne look end de gammeldags 'ballondæk', der har været brugt siden begyndelsen af 1970erne.

Mens bilerne bliver ændret markant til næste sæson, holder man foreløbig fast i de nuværende V6 turbo/hybrid-motorer. Først i 2025 indføres et nyt motor-reglement, der blandt andet har til formål at lokke nye bilfabrikker ind i Formel 1. VW-gruppen, der senest var med i Formel 1 i begyndelsen af 1990erne med en Porsche-motor, er blandt de potentielle nye deltagere.